Goederenvervoer wil vaker voorrang op het spoor
Goederenvervoerders vinden dat ze achtergesteld worden op het spoor. Dat blijkt uit de zesde spoormonitor van Autoriteit Consument & Markt (ACM), de toezichthouder op de spoormarkt. De goederenvervoerders vinden dat ProRail het personenvervoer voortrekt. Ze vinden dat ProRail het personenvervoer vaak voorrang geeft op het goederenvervoer. Ook als ProRail onderhoud aan het spoor uitvoert, is het goederenvervoer meestal de dupe. Het onderhoud gebeurt namelijk vooral ’s nachts en juist dan rijden goederentreinen. Hierdoor moeten deze treinen omrijden, komen ze te laat en maken goederenvervoerders meer kosten.
Volgens de Spoorwegwet moet iedereen gelijke toegang tot het spoor hebben. “Omdat er op het spoor een krappe capaciteit is, zijn er spanningen tussen goederenvervoer, personenvervoer en onderhoud. Die capaciteit moet op een eerlijke manier worden verdeeld” zegt Henk Don, bestuurslid van ACM. “Als vervoerders zich benadeeld voelen, kunnen ze dit bij ons melden. ACM heeft de bevoegdheid om dit soort geschillen te behandelen.”
Uit de spoormonitor blijkt daarnaast dat het spoor de afgelopen jaren beter wordt benut. Dit komt onder andere doordat de NS en regionale vervoerders zoals Arriva en Veolia, meer kilometers hebben gemaakt op het spoor.
Volgens de Spoorwegwet moet iedereen gelijke toegang tot het spoor hebben. “Omdat er op het spoor een krappe capaciteit is, zijn er spanningen tussen goederenvervoer, personenvervoer en onderhoud. Die capaciteit moet op een eerlijke manier worden verdeeld” zegt Henk Don, bestuurslid van ACM. “Als vervoerders zich benadeeld voelen, kunnen ze dit bij ons melden. ACM heeft de bevoegdheid om dit soort geschillen te behandelen.”
Uit de spoormonitor blijkt daarnaast dat het spoor de afgelopen jaren beter wordt benut. Dit komt onder andere doordat de NS en regionale vervoerders zoals Arriva en Veolia, meer kilometers hebben gemaakt op het spoor.
Geen opmerkingen: