Spoorvernieuwing Almere kan van start
Een goede en betrouwbare spoorverbinding tussen Almere - Amsterdam Centraal en tussen Almere - Schiphol is van groot belang voor de bereikbaarheid van de regio Amsterdam vanuit Flevoland en Noord Nederland. Met de blik op de toekomst wordt het spoor rond Almere gericht aangepast, zodat er ruimte ontstaat voor meer treinen. ProRail heeft groen licht gegeven voor diverse infrastructurele aanpassingen; de realisatie van geluidsschermen en calamiteitenvoorzieningen, aanleg van twee keersporen bij station Almere Centrum en het plaatsen van raildempers. Hiermee is het project OV SAAL (Openbaar Vervoer Schiphol - Amsterdam - Almere - Lelystad) volledig in uitvoering. ProRail voert dit in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu uit. Het ministerie heeft 173,6 miljoen euro beschikbaar gesteld voor het deelproject Flevolijn van OV SAAL.
Als er op het spoor meer treinen kunnen rijden, neemt ook de verwachte geluidsbelasting toe. Om het extra spoorgeluid te beperken wordt in Almere aan beide zijden van het spoor en op de stations in totaal circa 24 kilometer aan geluidsschermen geplaatst. Ook worden geluidsdempers op de rails bevestigd over een lengte van 260 meter. De werkzaamheden worden uitgevoerd door Redubel, de BAM specialist ten aanzien van geluidsvoorzieningen, in samenwerking met enkele BAM zusterbedrijven voor calamiteitenvoorzieningen. De werkzaamheden starten voorjaar 2015 en zijn volgens planning begin 2017 afgerond.
Om meer treinen te kunnen laten rijden moet het spoor robuust en betrouwbaar zijn. Daarom worden rond station Almere Centrum twee keersporen aangelegd op een verbrede spoorbaan en komen er nieuwe wissels. Deze spoorvernieuwing is onlangs gegund aan Dura Vermeer. Dura Vermeer staat voor 160 jaar ervaring in de bouw en infrastructuur. De werkzaamheden dienen voor de dienstregeling van 2017 gereed te zijn.
Vele tienduizenden mensen maken dagelijks gebruik van de spoorverbinding tussen Schiphol - Amsterdam - Almere en Lelystad (OV SAAL), bijvoorbeeld voor studie, werk of vakantie. Denk aan de Zuidas in Amsterdam. Door de komst van de Hanzelijn kunnen reizigers uit Zwolle en Lelystad bovendien makkelijker naar Schiphol. Het aantal reizigers op dit traject zal naar verwachting blijven toenemen. Daarom wordt het spoor op tal van plaatsen verdubbeld, vernieuwd of verbeterd. Het eerste deel van OV SAAL maakt het spoor geschikt voor in totaal 12 treinen per uur van Amsterdam naar Almere. Hierna staat een vernieuwing van het spoor bij Weesp op het programma zodat vanaf 2023 de infrastructuur geschikt wordt gemaakt voor 'spoorboekloos' rijden. OV SAAL is een groot project dat wordt uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Als er op het spoor meer treinen kunnen rijden, neemt ook de verwachte geluidsbelasting toe. Om het extra spoorgeluid te beperken wordt in Almere aan beide zijden van het spoor en op de stations in totaal circa 24 kilometer aan geluidsschermen geplaatst. Ook worden geluidsdempers op de rails bevestigd over een lengte van 260 meter. De werkzaamheden worden uitgevoerd door Redubel, de BAM specialist ten aanzien van geluidsvoorzieningen, in samenwerking met enkele BAM zusterbedrijven voor calamiteitenvoorzieningen. De werkzaamheden starten voorjaar 2015 en zijn volgens planning begin 2017 afgerond.
Om meer treinen te kunnen laten rijden moet het spoor robuust en betrouwbaar zijn. Daarom worden rond station Almere Centrum twee keersporen aangelegd op een verbrede spoorbaan en komen er nieuwe wissels. Deze spoorvernieuwing is onlangs gegund aan Dura Vermeer. Dura Vermeer staat voor 160 jaar ervaring in de bouw en infrastructuur. De werkzaamheden dienen voor de dienstregeling van 2017 gereed te zijn.
Vele tienduizenden mensen maken dagelijks gebruik van de spoorverbinding tussen Schiphol - Amsterdam - Almere en Lelystad (OV SAAL), bijvoorbeeld voor studie, werk of vakantie. Denk aan de Zuidas in Amsterdam. Door de komst van de Hanzelijn kunnen reizigers uit Zwolle en Lelystad bovendien makkelijker naar Schiphol. Het aantal reizigers op dit traject zal naar verwachting blijven toenemen. Daarom wordt het spoor op tal van plaatsen verdubbeld, vernieuwd of verbeterd. Het eerste deel van OV SAAL maakt het spoor geschikt voor in totaal 12 treinen per uur van Amsterdam naar Almere. Hierna staat een vernieuwing van het spoor bij Weesp op het programma zodat vanaf 2023 de infrastructuur geschikt wordt gemaakt voor 'spoorboekloos' rijden. OV SAAL is een groot project dat wordt uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.
Geen opmerkingen: