ProRail test spoortunnel Delft
Zaterdag 1 november is het zover. Na jaren van bouwen aan de spoortunnel en het ondergrondse station in Delft, gaat gebeuren waar honderden spoorwerkers de afgelopen jaren aan hebben gebouwd: ProRail test aanstaande zaterdag met de eerste testtrein de ruim 2 kilometer lange tunnel.
Het oude tweesporige spoorviaduct, zo kenmerkend in Delft, zal binnenkort worden ingeruild voor een stille tunnel met ruimte voor vier sporen. Met vier sporen is een betere doorstroming van het treinverkeer mogelijk, wat ook in de rest van Nederland voordelen biedt. Het ondergrondse station krijgt daglicht op de perrons en de bovengrondse stationshal is voorzien van een karakteristiek plafond. Het nieuwe station biedt straks ruimte aan tienduizenden bezoekers, is groots van opzet en biedt de reiziger extra comfort, ondermeer door de nieuwe winkels.
De nieuwe spoortunnel en het station zijn bouwkundig zo goed als klaar en op dit moment is de testfase door ProRail in volle gang. In de testfase wordt beproefd of alle systemen in de tunnel goed op elkaar zijn afgestemd. Veiligheid voor de reizigers is hierbij het uitgangspunt. Het testen is de laatste fase voor de ingebruikname van de nieuwe tunnel en het station. ProRail is gestart met de bouw in 2009 en de eerste reizigerstrein kan gaan rijden in het voorjaar van 2015.
Het oude tweesporige spoorviaduct, zo kenmerkend in Delft, zal binnenkort worden ingeruild voor een stille tunnel met ruimte voor vier sporen. Met vier sporen is een betere doorstroming van het treinverkeer mogelijk, wat ook in de rest van Nederland voordelen biedt. Het ondergrondse station krijgt daglicht op de perrons en de bovengrondse stationshal is voorzien van een karakteristiek plafond. Het nieuwe station biedt straks ruimte aan tienduizenden bezoekers, is groots van opzet en biedt de reiziger extra comfort, ondermeer door de nieuwe winkels.
De nieuwe spoortunnel en het station zijn bouwkundig zo goed als klaar en op dit moment is de testfase door ProRail in volle gang. In de testfase wordt beproefd of alle systemen in de tunnel goed op elkaar zijn afgestemd. Veiligheid voor de reizigers is hierbij het uitgangspunt. Het testen is de laatste fase voor de ingebruikname van de nieuwe tunnel en het station. ProRail is gestart met de bouw in 2009 en de eerste reizigerstrein kan gaan rijden in het voorjaar van 2015.
Geen opmerkingen: