Grote operatie NS in Tilburg
De drie onderdoorgangen wegen tezamen meer dan 10 miljoen kilo. Om ze te kunnen plaatsen wordt er circa 12.000 kuub grond afgegraven dat wordt afgevoerd in ongeveer 800 vrachtwagens. De tunnels zijn allemaal voorgebouwd op locatie en worden ingeschoven met een snelheid variërend van 1 tot 7 meter per uur en leggen een gemiddelde afstand van 43 meter af.
Station Tilburg gaat uitbreiden. Door het groeiend aantal reizigers en de ontwikkeling van de Spoorzone door de gemeente Tilburg, wordt het station verbouwd. Een nieuwe, veel bredere, reizigerspassage geeft de reiziger meer ruimte en vormt een belangrijke interwijkverbinding naar de noordzijde van het station . In de passage worden winkels en reizigersvoorzieningen gerealiseerd om de reis en het verblijf op het station zo aangenaam mogelijk te maken. Ook is het station straks beter toegankelijk voor mindervaliden en reizigers met bagage door liften en roltrappen naar alle perrons. Voor fietsers en voetgangers wordt een tweede passage gebouwd onder het spoor door, ter hoogte van de Willem II straat. Deze ligt 300 meter ten oosten van het station.
De periode dat er geen treinverkeer mogelijk is, wordt door ProRail ook benut om in Gilze en Rijen en Dorst het spoor te vernieuwen. In Rijen wordt zo’n 1600 meter spoor vernieuwd. Het gaat dan om nieuwe spoorstenen (ballast), dwarsliggers en spoorstaven. In Dorst wordt over een lengte van 2600 meter de bovenleiding vernieuwd. Dit alles om het spoor in goede conditie te houden zodat de treinen er soepel overheen kunnen rijden. Ook worden in Rijen 28.000 raildempers gemonteerd die het geluid van passerende treinen verminderen met gemiddeld 3db.
Geen opmerkingen: