Wie betaalt de fietsenstalling?
Fietsen is gezond, goed voor het milieu en goedkoop voor de overheid. Autorijden is duur, vetmakend en slecht voor het milieu. Een parkeerplaats in Amersfoort kost de gemeente 15.000 Euro. En dan zwijgen we over de kosten van autowegen, parkeergarages, verkeersongevallen, verkeerspolitie en de milieuschade.
Veel mensen willen per fiets naar het station. Dat leidt tot een fietsentroep bij veel grote en kleine stations. Bij grote stations zoals Utrecht en Breda wordt er nu voortvarend gewerkt aan grotere en betere fietsenstallingen. En dan komt er een echt Hollands probleem: wie betaalt? Gemeenten vinden dat NS of ProRail moeten betalen of het Rijk. Dan zijn zij van de rekening af. Als oud-wethouder herken ik deze reflex. Maar het is kortzichtig redeneren.
Veel mensen willen per fiets naar het station. Dat leidt tot een fietsentroep bij veel grote en kleine stations. Bij grote stations zoals Utrecht en Breda wordt er nu voortvarend gewerkt aan grotere en betere fietsenstallingen. En dan komt er een echt Hollands probleem: wie betaalt? Gemeenten vinden dat NS of ProRail moeten betalen of het Rijk. Dan zijn zij van de rekening af. Als oud-wethouder herken ik deze reflex. Maar het is kortzichtig redeneren.
Geen opmerkingen: