NS: hogere klanttevredenheid en punctualiteit
Het eerste halfjaar van 2016 was voor NS operationeel beter dan vorig jaar, zonder grote verstoringen. Het eerste halfjaar kwam 92,3% van de treinreizigers op tijd aan. Dat is een lichte stijging ten opzichte van het eerste halfjaar van 2015 (+0,7% ). NS realiseerde over het eerste halfjaar 2016 een omzet van € 2.573 miljoen, bijna 9% meer dan in 2015 (€ 2.369 miljoen). De nettowinst over het eerste halfjaar is 23% hoger dan in de vergelijkbare periode in 2015, (€ 69 miljoen ten opzichte van € 56 miljoen). Op 1 maart werd de nieuwe strategie gepresenteerd en de uitvoering hiervan is volop in gang.
De klanttevredenheid was met 76,2 hoger dan over eerste halfjaar van 2015 (75,0%). Dit kwam door toename in waardering van de vervoerscapaciteit, gastvrijheid van het stationspersoneel en de aanspreekbaarheid van zowel trein- als stationspersoneel. De klanttevredenheid over de HSL-Zuid was 75,1%.In tegenstelling tot vorig jaar waren er in het eerste halfjaar nauwelijks grote verstoringen met landelijke impact. Het internationale treinverkeer had last van stakingen in België en Duitsland en de impact van de aanslagen in Brussel. Het punctualiteitscijfer van 92,3% betekent dat dit percentage van de reizigers het eerste halfjaar op tijd aankwam op hun bestemming met een vertraging tot maximaal vijf minuten: waarbij ze hun aansluitingen haalden en hun trein reed. Over dezelfde periode in 2015 was deze punctualiteit 91,6%.
NS realiseerde over het eerste halfjaar 2016 een omzet van 2.573 miljoen euro, bijna 9% meer dan in 2015. De nettowinst over het eerste halfjaar kwam uit op 69 miljoen ten opzichte van 56 miljoen in de vergelijkbare periode in 2015. Deze stijging werd met name veroorzaakt door hogere vervoersopbrengsten en opbrengsten uit verkoop van onroerend goed. De investeringen in het eerste halfjaar van 2016 van 333 miljoen zijn met name in nieuw materieel. Ook de komende jaren blijft NS fors investeren in nieuw materieel.
Eind 2015 heeft NS extra maatregelen aangekondigd om de overlast van te drukke treinen in de spits tegen te gaan. Zo zijn 1000 eersteklasplaatsen in Sprintertreinen omgebouwd naar tweede klas. Elf bestaande dubbeldekkers worden gemoderniseerd en vervolgens toegevoegd aan de treinvloot voor de nieuwe dienstregeling vanaf het najaar. Om kleine defecten aan treinen snel te verhelpen voerde NS een zogeheten ‘pitstop’ in. Hierdoor staat materieel minder lang in de werkplaats. Dit levert 4.500 extra zitplaatsen op. NS heeft bij provincies aangevraagd om na de zomer met tijdelijke spitsbussen op een aantal drukke trajecten vanuit Brabant naar Utrecht Centraal te rijden.
De klanttevredenheid was met 76,2 hoger dan over eerste halfjaar van 2015 (75,0%). Dit kwam door toename in waardering van de vervoerscapaciteit, gastvrijheid van het stationspersoneel en de aanspreekbaarheid van zowel trein- als stationspersoneel. De klanttevredenheid over de HSL-Zuid was 75,1%.In tegenstelling tot vorig jaar waren er in het eerste halfjaar nauwelijks grote verstoringen met landelijke impact. Het internationale treinverkeer had last van stakingen in België en Duitsland en de impact van de aanslagen in Brussel. Het punctualiteitscijfer van 92,3% betekent dat dit percentage van de reizigers het eerste halfjaar op tijd aankwam op hun bestemming met een vertraging tot maximaal vijf minuten: waarbij ze hun aansluitingen haalden en hun trein reed. Over dezelfde periode in 2015 was deze punctualiteit 91,6%.
NS realiseerde over het eerste halfjaar 2016 een omzet van 2.573 miljoen euro, bijna 9% meer dan in 2015. De nettowinst over het eerste halfjaar kwam uit op 69 miljoen ten opzichte van 56 miljoen in de vergelijkbare periode in 2015. Deze stijging werd met name veroorzaakt door hogere vervoersopbrengsten en opbrengsten uit verkoop van onroerend goed. De investeringen in het eerste halfjaar van 2016 van 333 miljoen zijn met name in nieuw materieel. Ook de komende jaren blijft NS fors investeren in nieuw materieel.
Eind 2015 heeft NS extra maatregelen aangekondigd om de overlast van te drukke treinen in de spits tegen te gaan. Zo zijn 1000 eersteklasplaatsen in Sprintertreinen omgebouwd naar tweede klas. Elf bestaande dubbeldekkers worden gemoderniseerd en vervolgens toegevoegd aan de treinvloot voor de nieuwe dienstregeling vanaf het najaar. Om kleine defecten aan treinen snel te verhelpen voerde NS een zogeheten ‘pitstop’ in. Hierdoor staat materieel minder lang in de werkplaats. Dit levert 4.500 extra zitplaatsen op. NS heeft bij provincies aangevraagd om na de zomer met tijdelijke spitsbussen op een aantal drukke trajecten vanuit Brabant naar Utrecht Centraal te rijden.
Geen opmerkingen: