Wist je dit over het nieuwe station Utrecht Vaartsche Rijn?
Het nieuwe station Utrecht Vaartsche Rijn is ontworpen door architect Paul van der Ree en heeft twee eilandperrons en twee 'zijperrons' voor de toekomstige tram van de Uithoflijn. Vanaf de perrons zie je de Domtoren liggen en aan de andere kant de markante watertoren. Alle plafonds van de perronkappen zijn van hout en het station heeft een lichte, ruime opzet. De perrons zijn bereikbaar via brede trappen en transparante liften. Het station is over de Vaartsche Rijn heen gebouwd en ligt dan ook zes meter boven straatniveau.
Over een lengte van 190 meter staat het station op 'poten'. Daaronder is de ruimte zo open mogelijk gelaten, zodat er zicht is naar alle kanten. De ruimte onder het station wordt optimaal benut voor fietsenstallingen, winkelruimte en een parkeergarage. Het is voor treinreizigers een nieuwe poort tot Utrecht, je wandelt zo de binnenstad in. Er worden dagelijks 6.000 tot 8.000 reizigers verwacht op het station.
Utrecht Vaartsche Rijn valt onder Randstadspoor, een hoogwaardig spoornetwerk in de regio Utrecht met 80 kilometer nieuw spoor en zeven nieuwe stations. Denk aan Utrecht Leidsche Rijn, Utrecht Zuilen en Utrecht Terwijde. Ook bouwde ProRail twee nieuwe dive unders, zodat treinen elkaar niet meer hoeven te kruisen. Door het project konden zes overwegen worden opgeheven, wel zo veilig. ProRail begon met Randstadspoor in 2005, Utrecht Vaartsche Rijn is het zevende station dat open is gegaan. Het sluitstuk is een nieuwe spoorbrug over het Amsterdam Rijnkanaal.
Over een lengte van 190 meter staat het station op 'poten'. Daaronder is de ruimte zo open mogelijk gelaten, zodat er zicht is naar alle kanten. De ruimte onder het station wordt optimaal benut voor fietsenstallingen, winkelruimte en een parkeergarage. Het is voor treinreizigers een nieuwe poort tot Utrecht, je wandelt zo de binnenstad in. Er worden dagelijks 6.000 tot 8.000 reizigers verwacht op het station.
Utrecht Vaartsche Rijn valt onder Randstadspoor, een hoogwaardig spoornetwerk in de regio Utrecht met 80 kilometer nieuw spoor en zeven nieuwe stations. Denk aan Utrecht Leidsche Rijn, Utrecht Zuilen en Utrecht Terwijde. Ook bouwde ProRail twee nieuwe dive unders, zodat treinen elkaar niet meer hoeven te kruisen. Door het project konden zes overwegen worden opgeheven, wel zo veilig. ProRail begon met Randstadspoor in 2005, Utrecht Vaartsche Rijn is het zevende station dat open is gegaan. Het sluitstuk is een nieuwe spoorbrug over het Amsterdam Rijnkanaal.
Geen opmerkingen: