NS onthult nieuwe trein met toilet ontwerp TU Delft
Dinsdag 30 augustus presenteerde NS een nieuwe trein met daarin een nieuw toilet ontworpen door PhD’er Marian Loth, faculteit Industrieel Ontwerpen. Uniek is dat er naast een normaal toilet ook een urinoir voor mannen in zit. Dit zorgt ervoor dat de toiletpot schoner blijft en het toiletbezoek voor vrouwen en ouderen aangenamer maakt. Marian: “Mijn doel is om een hygiënisch toilet te maken waar mensen graag gebruik van maken.”
Marian Loth doet al jaren onderzoek naar treintoiletten. Ze onderzocht dat 85% van de mannen staand gebruik maakt van het treintoilet. Ook onderzocht ze de vervuiling van de wc bril bij staand plassen. Met behulp van papier kon ze onzichtbare verstuiving bij het plassen zichtbaar maken. Ze richtte zich daarom op het ontwerp van een urinoir, naast de gebruikelijk toiletpot: “De uitdaging was om mannen goed te laten richten. Dat is weer afhankelijk van hun blaas, zicht, afstand tot de pot en het wiebelen van de trein.”
Het ontwerp voor een familietoilet richt zich op specifieke doelgroepen, waaronder ouderen en families met kleine kinderen. Marian: “Uit een vragenlijst bleek dat met name ouderen meer met de trein zouden reizen als er een deugdelijk en hygiënisch toilet aanwezig zou zijn. Het scheiden van de toiletpot en het urinoir draagt daar aan bij. Ook zijn er in de trein beugels aanwezig waaraan je je goed vast kunt houden. Voor de ouders is een baby-verschoontafel waarop ze hun kinderen kunnen verschonen. Daarnaast moet het toilet ook toegankelijk zijn voor mensen in een rolstoel.” De TU Delft onderzoekt op verzoek van de NS ook het rapportcijfer dat het publiek geeft aan het treintoilet. Marian: “Het cijfer zal ook afhangen van de frequentie waarmee het toilet wordt schoongemaakt, maar het ontwerp zal het gedrag van de treinreiziger zeker positief beïnvloeden.”
De NS presenteerde in Haarlem de eerste van 81 gemoderniseerde dubbeldekkers uit de jaren negentig. Naast de nieuwe toiletten is er in de trein ook aandacht voor kunst, meer bagageruimte, wifi en actuele reisinformatie. Door nieuwe led-verlichting en verbeterde aerodynamica is de trein ook duurzamer en zuiniger geworden. Dit type dubbeldekker zal met name ingezet worden in de spits en kan 1.000 mensen per keer vervoeren. In 2020 zullen alle 81 dubbeldekkers gerealiseerd zijn.
Marian Loth doet al jaren onderzoek naar treintoiletten. Ze onderzocht dat 85% van de mannen staand gebruik maakt van het treintoilet. Ook onderzocht ze de vervuiling van de wc bril bij staand plassen. Met behulp van papier kon ze onzichtbare verstuiving bij het plassen zichtbaar maken. Ze richtte zich daarom op het ontwerp van een urinoir, naast de gebruikelijk toiletpot: “De uitdaging was om mannen goed te laten richten. Dat is weer afhankelijk van hun blaas, zicht, afstand tot de pot en het wiebelen van de trein.”
Het ontwerp voor een familietoilet richt zich op specifieke doelgroepen, waaronder ouderen en families met kleine kinderen. Marian: “Uit een vragenlijst bleek dat met name ouderen meer met de trein zouden reizen als er een deugdelijk en hygiënisch toilet aanwezig zou zijn. Het scheiden van de toiletpot en het urinoir draagt daar aan bij. Ook zijn er in de trein beugels aanwezig waaraan je je goed vast kunt houden. Voor de ouders is een baby-verschoontafel waarop ze hun kinderen kunnen verschonen. Daarnaast moet het toilet ook toegankelijk zijn voor mensen in een rolstoel.” De TU Delft onderzoekt op verzoek van de NS ook het rapportcijfer dat het publiek geeft aan het treintoilet. Marian: “Het cijfer zal ook afhangen van de frequentie waarmee het toilet wordt schoongemaakt, maar het ontwerp zal het gedrag van de treinreiziger zeker positief beïnvloeden.”
De NS presenteerde in Haarlem de eerste van 81 gemoderniseerde dubbeldekkers uit de jaren negentig. Naast de nieuwe toiletten is er in de trein ook aandacht voor kunst, meer bagageruimte, wifi en actuele reisinformatie. Door nieuwe led-verlichting en verbeterde aerodynamica is de trein ook duurzamer en zuiniger geworden. Dit type dubbeldekker zal met name ingezet worden in de spits en kan 1.000 mensen per keer vervoeren. In 2020 zullen alle 81 dubbeldekkers gerealiseerd zijn.
Geen opmerkingen: