Fluitje? Neem de volgende trein
Als het fluitje klinkt, dan betekent dat: de trein vertrekt, niet meer instappen. Met een video wil NS reizigers informeren en om begrip vragen. Conducteur Angela Monsieurs: "Ik hoop op minder hartverzakkingen." Angela is te zien in de video 'Rennen ze? Rennen ze niet??'. Ze vertelt: "Voor mij is de veiligheid van reizigers de belangrijkste reden om hieraan mee te doen. Daarnaast lopen treinen vaak vertraging op door laatkomers en daar hebben andere reizigers weer last van. Laatst zag ik een man in volle vaart de trein in springen, het fluitsignaal had al geklonken en de deuren gingen dicht. Ik hield mijn hart vast en dacht; die valt straks al zijn tanden uit zijn mond." Gelukkig liep het goed af, maar dat geldt niet voor iedereen.
Angela geeft aan dat zij meerdere keren per dag meemaakt dat reizigers na het fluitje nog in stappen. Uit een eerdere NS enquête bleek dat 71 procent van de ondervraagde conducteurs dit herkennen en hierdoor onnodig vertraging oplopen. "Een aansluiting die je wil halen of een concert dat op een bepaalde tijd begint; elke laatkomer heeft een goede reden om een trein nog te willen halen. Alleen zitten er in die trein nog heel veel andere reizigers die graag op tijd vertrekken."
De afgelopen vijf jaar nam het aantal geregistreerde deurbeknellingen toe van 25 in 2013 tot naar verwachting 69 in 2018. Dat zijn gelukkig kleine aantallen, maar het kan voor degene die het betreft een gevaarlijke situatie opleveren. Conducteur Hans Dekker vertelt: "Vooral in de spits en 's avonds laat proberen reizigers vaak nog na het fluitsignaal in te stappen. Dat begrijp ik ook, want je wil op tijd op je werk zijn of na een avond uit lekker naar huis. Niet iedereen is zich alleen bewust van de mogelijke gevolgen. In Utrecht heb ik meegemaakt dat een meisje na het fluitje nog snel de trein in dook en vervolgens met haar knie de trap raakte. Gelukkig was er toevallig een arts in de trein aanwezig die haar direct kon helpen. Ze is vervolgens met een ambulance afgevoerd."
Angela geeft aan dat zij meerdere keren per dag meemaakt dat reizigers na het fluitje nog in stappen. Uit een eerdere NS enquête bleek dat 71 procent van de ondervraagde conducteurs dit herkennen en hierdoor onnodig vertraging oplopen. "Een aansluiting die je wil halen of een concert dat op een bepaalde tijd begint; elke laatkomer heeft een goede reden om een trein nog te willen halen. Alleen zitten er in die trein nog heel veel andere reizigers die graag op tijd vertrekken."
De afgelopen vijf jaar nam het aantal geregistreerde deurbeknellingen toe van 25 in 2013 tot naar verwachting 69 in 2018. Dat zijn gelukkig kleine aantallen, maar het kan voor degene die het betreft een gevaarlijke situatie opleveren. Conducteur Hans Dekker vertelt: "Vooral in de spits en 's avonds laat proberen reizigers vaak nog na het fluitsignaal in te stappen. Dat begrijp ik ook, want je wil op tijd op je werk zijn of na een avond uit lekker naar huis. Niet iedereen is zich alleen bewust van de mogelijke gevolgen. In Utrecht heb ik meegemaakt dat een meisje na het fluitje nog snel de trein in dook en vervolgens met haar knie de trap raakte. Gelukkig was er toevallig een arts in de trein aanwezig die haar direct kon helpen. Ze is vervolgens met een ambulance afgevoerd."
Geen opmerkingen: