Opening nieuwe RET werkplaats van groot belang toekomst OV
De nieuwe centrale werkplaats van de RET op de Kleiweg in Rotterdam is een dezer dagen geopend door Maurice Unck, algemeen directeur van de RET en Judith Bokhove, wethouder van de Gemeente Rotterdam (o.a. Mobiliteit). De RET kent een rijke historie op de Kleiweg maar is dankzij de nieuwe werkplaats vooral ook voorbereid op de toekomst. Zo vindt de revisie en modificatie van de metro’s en trams hier plaats en is er een back-up voor de CVL. Daarnaast wordt het terrein klaargemaakt voor 55 elektrische bussen die vanaf eind 2019 hiervandaan zullen vertrekken. “Iedereen weet dat het aantal reizigers groeit, met name in de metro. Onze nieuwere langere voertuigen pasten niet langer in de oude werkplaats. Nu we de nieuwe werkplaats openen, is het grote onderhoud aan de voertuigen voor de toekomst verzekerd,” aldus Maurice Unck.
Wethouder Judith Bokhove: “Een railwerkplaats in de stad zorgt ervoor dat voertuigen dichtbij gerepareerd of onderhouden worden, en zo weer snel ingezet kunnen worden. Hiermee houden we Rotterdam bereikbaar. Daarnaast is deze nieuwe railwerkplaats een mooi voorbeeld van circulariteit. De RET zet een tram of metro niet na tien of vijftien jaar aan de kant, maar geeft het voertuig een grote onderhoudsbeurt, een complete make-over. Mooi om te zien dat het openbaar vervoer hiermee nog meer bijdraagt aan duurzaamheid en bereikbaarheid van de stad.” De verbouwing had niet later gepland moeten worden want zo’n tien jaar geleden gingen de eerste langere metro’s de dienstregeling in en die zijn nu hard aan zo’n complete metromorfose toe. Dat de RET zo’n grote onderhoudsbeurt in eigen hand uitvoert, is uniek. “Het alternatief zou zijn dat je dit werk moet uitbesteden aan grote partijen in het buitenland, dan zijn we onze voertuigen voor langere tijd kwijt, daar hebben we ze hier veel te hard voor nodig.” aldus Unck. Met onder meer een 50 meter lange spuitcabine en de nieuwste apparatuur op het gebied van revisie en modificatie biedt de werkplaats ook de mogelijkheid om werk voor andere partijen uit te voeren.
Met de opening van de werkplaats is nog niet de hele verbouwing van het terrein afgerond. “We zijn druk bezig om de rest van het terrein klaar te maken zodat eind 2019 onze eerste 55 elektrische bussen hiervandaan kunnen vertrekken. Het terrein moet hiervoor onder meer worden voorzien van laadpalen,” aldus Unck.
Wethouder Judith Bokhove: “Een railwerkplaats in de stad zorgt ervoor dat voertuigen dichtbij gerepareerd of onderhouden worden, en zo weer snel ingezet kunnen worden. Hiermee houden we Rotterdam bereikbaar. Daarnaast is deze nieuwe railwerkplaats een mooi voorbeeld van circulariteit. De RET zet een tram of metro niet na tien of vijftien jaar aan de kant, maar geeft het voertuig een grote onderhoudsbeurt, een complete make-over. Mooi om te zien dat het openbaar vervoer hiermee nog meer bijdraagt aan duurzaamheid en bereikbaarheid van de stad.” De verbouwing had niet later gepland moeten worden want zo’n tien jaar geleden gingen de eerste langere metro’s de dienstregeling in en die zijn nu hard aan zo’n complete metromorfose toe. Dat de RET zo’n grote onderhoudsbeurt in eigen hand uitvoert, is uniek. “Het alternatief zou zijn dat je dit werk moet uitbesteden aan grote partijen in het buitenland, dan zijn we onze voertuigen voor langere tijd kwijt, daar hebben we ze hier veel te hard voor nodig.” aldus Unck. Met onder meer een 50 meter lange spuitcabine en de nieuwste apparatuur op het gebied van revisie en modificatie biedt de werkplaats ook de mogelijkheid om werk voor andere partijen uit te voeren.
Met de opening van de werkplaats is nog niet de hele verbouwing van het terrein afgerond. “We zijn druk bezig om de rest van het terrein klaar te maken zodat eind 2019 onze eerste 55 elektrische bussen hiervandaan kunnen vertrekken. Het terrein moet hiervoor onder meer worden voorzien van laadpalen,” aldus Unck.
Geen opmerkingen: