Treinen staan minder vaak stil
Treinen stonden minder vaak stil in 2018. Het aantal grote(re) storingen is met 10 procent afgenomen. Ook reden er meer treinen op tijd. In 2018 was dat 91,4 procent. In 2017 was dat nog 90,5 procent. Nog nooit eerder reden de treinen in Nederland zo punctueel. De prestatie houdt Nederland steevast in de wereldwijde top 3 van spoorlanden naast Japan en Zwitserland.
Op de regionale lijnen is de punctualiteit nog een stuk hoger, daar reed 94,6 procent van alle treinen op tijd (in 2017 was dat 93,9 procent). Als we kijken naar het aantal reizigers dat op tijd op plaats van bestemming aankwam, zien we dat 92,6 procent op tijd arriveerden (1 procent hoger dan het jaar ervoor). Op de HSL kwam 82,7 procent van de reizigers op tijd. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hanteert daar de norm van 82,5 procent.
Het afgelopen jaar stonden de treinen minder vaak stil als gevolg van een storing aan de infrastructuur. ProRail registreerde 10 procent minder grote(re) stroringen dan in 2018. In 2017 waren het er 627. In 2018 staat de teller uiteindelijk op 558. ProRail heeft een aantal maatregelen genomen om het aantal verstoringen terug te dringen. Op de drukste trajecten heeft ProRail speciale tracéteams aangesteld. Met behulp van nieuwe technieken en innovaties worden verstoringen beter voorkomen. Ook heeft ProRail met aannemers afspraken gemaakt incidenten sneller op te lossen.
De grote incidenten leiden tot veel overlast voor reizigers. Als je kijkt naar het aantal technische storingen, dan zie je een duidelijk dalende trend de afgelopen jaren. In de laatste vijf jaar een daling van maar liefst 20 procent. Wat je daarnaast ook ziet is dat het aantal externe factoren dat invloed heeft op het spoor, zoals spoorlopers, suïcide en vandalisme, ongeveer gelijk blijft of zelfs toeneemt. Dit zijn direct de meest lastige factoren om aan te pakken, maar met zoveel mogelijk beheersmaatregelen en gedragscampagnes hoopt ProRail dit aantal toch zo laag mogelijk te krijgen.
Op de regionale lijnen is de punctualiteit nog een stuk hoger, daar reed 94,6 procent van alle treinen op tijd (in 2017 was dat 93,9 procent). Als we kijken naar het aantal reizigers dat op tijd op plaats van bestemming aankwam, zien we dat 92,6 procent op tijd arriveerden (1 procent hoger dan het jaar ervoor). Op de HSL kwam 82,7 procent van de reizigers op tijd. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat hanteert daar de norm van 82,5 procent.
Het afgelopen jaar stonden de treinen minder vaak stil als gevolg van een storing aan de infrastructuur. ProRail registreerde 10 procent minder grote(re) stroringen dan in 2018. In 2017 waren het er 627. In 2018 staat de teller uiteindelijk op 558. ProRail heeft een aantal maatregelen genomen om het aantal verstoringen terug te dringen. Op de drukste trajecten heeft ProRail speciale tracéteams aangesteld. Met behulp van nieuwe technieken en innovaties worden verstoringen beter voorkomen. Ook heeft ProRail met aannemers afspraken gemaakt incidenten sneller op te lossen.
De grote incidenten leiden tot veel overlast voor reizigers. Als je kijkt naar het aantal technische storingen, dan zie je een duidelijk dalende trend de afgelopen jaren. In de laatste vijf jaar een daling van maar liefst 20 procent. Wat je daarnaast ook ziet is dat het aantal externe factoren dat invloed heeft op het spoor, zoals spoorlopers, suïcide en vandalisme, ongeveer gelijk blijft of zelfs toeneemt. Dit zijn direct de meest lastige factoren om aan te pakken, maar met zoveel mogelijk beheersmaatregelen en gedragscampagnes hoopt ProRail dit aantal toch zo laag mogelijk te krijgen.
Geen opmerkingen: