Ads Top

Groen licht voor rechtstreekse trein Maastricht – Aken

Zondag is eindelijk de rechtstreekse trein tussen Maastricht en Aken gaan rijden. De indienststelling werd eind vorig jaar op het laatste moment uitgesteld omdat de nieuwe trein van Arriva nog moest worden goedgekeurd door de Duitse inspectie. En dat terwijl ProRail en Strukton keurig op tijd klaar waren om de spanning op het nieuw geëlektrificeerde spoor te zetten.

Het was vorig jaar een race tegen de klok om het 6,5 kilometer lange spoor tussen Landgraaf en Herzogenrath te voorzien van bovenleiding. De complexe en omvangrijke klus startte in april en moest eind november geklaard zijn om tijdig te kunnen gaan proef te rijden met de nieuwe trein die dankzij de elektrificatie t.o.v. een diesseltrein in het gebruik veel goedkoper en duurzamer is. Aannemer Strukton zette samen met ProRail de schouders eronder en leverde een topprestatie. Precies op tijd was de elektrificatie gereed en kon er worden proefgereden met de nieuwe trein van Arriva die nog diezelfde week door de Inspectie Leefomgeving en Transport werd goedgekeurd. Groot was dan ook de teleurstelling toen bleek dat de Duitse inspectie meer tijd nodig had om de trein goed te keuren en de indienststelling op het laatste moment werd uitgesteld.

Met de nieuwe trein is het voor passagiers mogelijk om in 55 minuten direct en comfortabel tussen Maastricht-Aachen en omgekeerd te reizen. De trein doet daarbij de volgende tussenstations aan: Aachen West, Herzogenrath, Eygelshoven Markt, Landgraaf, Heerlen, Valkenburg en Meersen. Voor de reizigers vanuit Duitsland betekent dit dat ze met een enkele overstap in Heerlen verder kunnen in de richting van Utrecht en Amsterdam. Voor reizigers die vanuit Nederland komen zijn, met een overstap op de Hauptbahnhof in Aachen, bestemmingen zoals Keulen, Berlijn en Frankfurt beter bereikbaar dan ooit. 

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.