Rover wil actieplan verbetering Maaslijn
Rover vindt de problemen op de Maaslijn onacceptabel. De Reizigersvereniging wil dat provincie Limburg samen met Arriva en ProRail met een actieplan komt om de prestaties op de spoorlijn snel te verbeteren. Ook wil Rover maatregelen om toekomstige problemen te voorkomen.
De Maaslijn, de spoorlijn tussen Nijmegen en Roermond, wordt al maanden geplaagd door vertragingen, uitval en overvolle treinen. Volgens een steekproef van Rover komen de twee drukste treinen in de ochtendspits in meer dan de helft van alle gevallen te laat of helemaal niet aan op hun bestemming.
De problemen worden door zowel de treinen van Arriva als de staat van de infrastructuur veroorzaakt. Arriva heeft bij gebrek aan alternatieven een aantal zeer storingsgevoelige treinstellen op het spoor rijden. Tegelijk heeft ProRail bij graafwerkzaamheden voor het vervangen van de treinbeveiliging de nodige schade veroorzaakt, blijkt uit antwoorden op Kamervragen. Vooral die laatste oorzaak baart Rover grote zorgen: “in meerdere delen van Nederland moet de treinbeveiliging nog worden vervangen. Dat ProRail accepteert dat er hierbij meer storingen zijn, is niet uit te leggen aan de reiziger”, aldus directeur Freek Bos.
Rover vindt de gevolgen van de werkzaamheden onacceptabel en wil dat ProRail maatregelen treft om te voorkomen dat de situatie zich herhaalt bij het toekomstig vervangen van treinbeveiliging. Daarnaast vraagt Rover provincie Limburg om samen met Arriva en ProRail een actieplan te maken om de situatie op de Maaslijn snel te verbeteren.
De Maaslijn, de spoorlijn tussen Nijmegen en Roermond, wordt al maanden geplaagd door vertragingen, uitval en overvolle treinen. Volgens een steekproef van Rover komen de twee drukste treinen in de ochtendspits in meer dan de helft van alle gevallen te laat of helemaal niet aan op hun bestemming.
De problemen worden door zowel de treinen van Arriva als de staat van de infrastructuur veroorzaakt. Arriva heeft bij gebrek aan alternatieven een aantal zeer storingsgevoelige treinstellen op het spoor rijden. Tegelijk heeft ProRail bij graafwerkzaamheden voor het vervangen van de treinbeveiliging de nodige schade veroorzaakt, blijkt uit antwoorden op Kamervragen. Vooral die laatste oorzaak baart Rover grote zorgen: “in meerdere delen van Nederland moet de treinbeveiliging nog worden vervangen. Dat ProRail accepteert dat er hierbij meer storingen zijn, is niet uit te leggen aan de reiziger”, aldus directeur Freek Bos.
Rover vindt de gevolgen van de werkzaamheden onacceptabel en wil dat ProRail maatregelen treft om te voorkomen dat de situatie zich herhaalt bij het toekomstig vervangen van treinbeveiliging. Daarnaast vraagt Rover provincie Limburg om samen met Arriva en ProRail een actieplan te maken om de situatie op de Maaslijn snel te verbeteren.
Geen opmerkingen: