ProRail legt testspoor aan voor belangrijke innovaties
Eén van de ambities van ProRail is om zoveel mogelijk treinen over het spoor te kunnen laten rijden. En het liefst ook nóg sneller. Om dit voor elkaar te krijgen moet men nog meer gaan innoveren. Daarnaast moeten deze innovaties ook in de praktijk worden getest. Speciaal hiervoor legt ProRail een testbaan aan in Amersfoort van ruim 1 kilometer.
Om innovaties eenvoudiger in de praktijk te kunnen testen, gaat ProRail een testbaan van ruim 1 kilometer aanleggen bij het Railcenter in Amersfoort. ProRail heeft op die locatie, samen met aannemers en de innovatieve sector, al een ERTMS-expertisecentrum opgezet. Een testbaan voor de deur zorgt ervoor dat er gemakkelijk in de praktijk getest kan worden.
Daarnaast gaat ProRail samenwerken met de Engelse en Duitse zusterorganisaties om hightech testfaciliteiten op te zetten waar ook innovaties uitgeprobeerd kunnen worden. Zo werkt ProRail bijvoorbeeld met universiteiten en kennisinstituten als TNO aan nieuwe concepten
Naast de testen op het testspoor gaat ProRail ook een aantal proeven op de ‘gewone’ baan doen. Op de Betuweroute en op de lijn Zuidhorn - Groningen test ProRail de ‘automatische piloot’ voor treinen. Tussen Groningen - Leeuwarden wordt dit jaar een proef gedaan met de waterstof- en accutrein. En op het traject Groningen - Amsterdam gaat men een proef doen met een snelle non-stop trein tussen de Randstad en grotere regiosteden.
ProRail zet vol in op innovatie de komende jaren. 'We gaan alle stations voorzien van duurzame en slimme verlichting, zonnepanelen op onze daken leggen en als het aan ons ligt de spanning op de bovenleiding verhogen naar 3 kV waarmee treinen een kwart minder energie hoeven te gebruiken.
Daarnaast gaan we proeven doen met een waterstoftrein, slimme treinbeveiliging beproeven (ERTMS) waar we minder kabels en systemen voor nodig hebben, sensoren plaatsen om onze wissels slimmer te verwarmen, zorgen dat er een automatische piloot komt die machinisten helpt nog preciezer te rijden en verkeersleiders helpt beter en sneller bij te sturen. Hierdoor kunnen we nog meer treinen op hetzelfde spoor laten rijden.'
Om innovaties eenvoudiger in de praktijk te kunnen testen, gaat ProRail een testbaan van ruim 1 kilometer aanleggen bij het Railcenter in Amersfoort. ProRail heeft op die locatie, samen met aannemers en de innovatieve sector, al een ERTMS-expertisecentrum opgezet. Een testbaan voor de deur zorgt ervoor dat er gemakkelijk in de praktijk getest kan worden.
Daarnaast gaat ProRail samenwerken met de Engelse en Duitse zusterorganisaties om hightech testfaciliteiten op te zetten waar ook innovaties uitgeprobeerd kunnen worden. Zo werkt ProRail bijvoorbeeld met universiteiten en kennisinstituten als TNO aan nieuwe concepten
Naast de testen op het testspoor gaat ProRail ook een aantal proeven op de ‘gewone’ baan doen. Op de Betuweroute en op de lijn Zuidhorn - Groningen test ProRail de ‘automatische piloot’ voor treinen. Tussen Groningen - Leeuwarden wordt dit jaar een proef gedaan met de waterstof- en accutrein. En op het traject Groningen - Amsterdam gaat men een proef doen met een snelle non-stop trein tussen de Randstad en grotere regiosteden.
ProRail zet vol in op innovatie de komende jaren. 'We gaan alle stations voorzien van duurzame en slimme verlichting, zonnepanelen op onze daken leggen en als het aan ons ligt de spanning op de bovenleiding verhogen naar 3 kV waarmee treinen een kwart minder energie hoeven te gebruiken.
Daarnaast gaan we proeven doen met een waterstoftrein, slimme treinbeveiliging beproeven (ERTMS) waar we minder kabels en systemen voor nodig hebben, sensoren plaatsen om onze wissels slimmer te verwarmen, zorgen dat er een automatische piloot komt die machinisten helpt nog preciezer te rijden en verkeersleiders helpt beter en sneller bij te sturen. Hierdoor kunnen we nog meer treinen op hetzelfde spoor laten rijden.'
Geen opmerkingen: