Verkoop Duits lijntje voor tweemaal een euro
In Liempde ronden ProRail en de gemeenten Boxtel en Meierijstad de verkoop af van een deel van de voormalige spoorbaan het Duits lijntje. De beide gemeenten nemen het oude spoortracé tussen Boxtel en het Maximakanaal over voor het symbolische bedrag van ieder een euro.
Al sinds 1950 rijden er geen reizigerstreinen meer op het uit 1873 stammende Duits Lijntje van Boxtel naar Wesel (Duitsland). Toen in 2004 ook het goederenvervoer werd beëindigd, verloor de spoorbaan haar functie en kreeg de natuur de kans te groeien en te bloeien. Met de spoorbaan nog zichtbaar in het landschap volgden er initiatieven om het vervoer van reizigers en/of goederen weer op te starten. Steeds opnieuw bleken deze plannen niet haalbaar te zijn omdat er te weinig vraag was, ook niet in de verre toekomst. Daarom valt vandaag na bijna 150 jaar definitief het doek voor het Duits lijntje.
Voor ProRail is de verkoop belangrijk omdat het beheer en onderhoud van de gronden nu overgaat naar de beide gemeenten. Dat scheelt werk en kosten. De laatste maanden heeft ProRail nog kasten langs de baan ontmanteld waarvan de apparatuur nog bruikbaar is, denk bijvoorbeeld aan relais. Helemaal verdwijnen zal de spoorbaan niet. Sterker nog, de beide gemeenten vinden het juist belangrijk dat elementen van de spoorbaan, met haar cultuur-historische waarde, herkenbaar blijven in het landschap.
Al sinds 1950 rijden er geen reizigerstreinen meer op het uit 1873 stammende Duits Lijntje van Boxtel naar Wesel (Duitsland). Toen in 2004 ook het goederenvervoer werd beëindigd, verloor de spoorbaan haar functie en kreeg de natuur de kans te groeien en te bloeien. Met de spoorbaan nog zichtbaar in het landschap volgden er initiatieven om het vervoer van reizigers en/of goederen weer op te starten. Steeds opnieuw bleken deze plannen niet haalbaar te zijn omdat er te weinig vraag was, ook niet in de verre toekomst. Daarom valt vandaag na bijna 150 jaar definitief het doek voor het Duits lijntje.
Voor ProRail is de verkoop belangrijk omdat het beheer en onderhoud van de gronden nu overgaat naar de beide gemeenten. Dat scheelt werk en kosten. De laatste maanden heeft ProRail nog kasten langs de baan ontmanteld waarvan de apparatuur nog bruikbaar is, denk bijvoorbeeld aan relais. Helemaal verdwijnen zal de spoorbaan niet. Sterker nog, de beide gemeenten vinden het juist belangrijk dat elementen van de spoorbaan, met haar cultuur-historische waarde, herkenbaar blijven in het landschap.
Geen opmerkingen: