Waarom steeg de prijs van een treinrit?
AD publiceerde afgelopen week over de prijsstijging van de treinkaartjes sinds 2008. 2008, het lijkt al even geleden: Barack Obama werd voor het eerst president van de VS, Feyenoord won de KNVB-beker en Rusland won het Eurovisie songfestival. De prijs van een enkeltje lag gemiddeld 18 procent lager, een retourtje was 32 procent goedkoper.
Waarom wordt die prijs ieder jaar verhoogd? NS wil de prijs niet onnodig laten stijgen, maar moet ieder jaar meer kosten betalen. Daarbij zijn er over de prijzen duidelijke afspraken met de overheid, waar NS zich aan houdt. NS mag van de overheid ieder jaar de inflatie én de verhoogde kosten voor het gebruik van het spoor aan de reiziger doorberekenen. Dat is van belang, want anders blijft er niks over om te kunnen investeren in stations of in nieuwe treinen. Sterker, anders zou NS op den duur zijn eigen kosten niet meer kunnen betalen.
AD schrijft dat de invoering van de OV-Chipkaart de treinritten prijziger zou hebben gemaakt, omdat het voordeel van een retourtje verdween. Dat is volgens NS onjuist. Met de komst van de OV-Chipkaart, was de korting die je bij een retourtje kreeg technisch niet meer mogelijk. Een retourtje zou dan de prijs van twee enkeltjes krijgen. Om te voorkomen dat de reiziger duurder uit was, hebben we enkeltjes toen 9% goedkoper gemaakt, retourtjes werden 6 procent duurder. Gemiddeld bleef de prijs van een kaartje als gevolg van de OV-Chipkaart hierdoor gelijk.
Is de trein nog wel een alternatief voor de auto? Natuurlijk: Goedkoper vindt iedereen fijn, maar dat kan helaas vaak niet. Onder de streep is de trein voor de meeste mensen goedkoper dan de auto. Tegelijk weten we dat veel reizigers bereikbaarheid, snelheid en betrouwbaarheid belangrijker vinden dan de prijs. Afhankelijk van je situatie, je reisdoel en je bestemming is soms de auto en soms de trein een betere keus. Reis je met de trein, dan is een abonnement natuurlijk voordeliger dan een losse kaartjes.
2008, niet alleen de trein was toen nog goedkoper: Een portie aardappelen koste maar €0,77 in plaats van de €1,24 nu. En het AD zelf? De zaterdagkrant kostte in 2008 €2,- Als u ‘em deze week koopt, betaalt u €3,10, 55% duurder dan tien jaar geleden.
Waarom wordt die prijs ieder jaar verhoogd? NS wil de prijs niet onnodig laten stijgen, maar moet ieder jaar meer kosten betalen. Daarbij zijn er over de prijzen duidelijke afspraken met de overheid, waar NS zich aan houdt. NS mag van de overheid ieder jaar de inflatie én de verhoogde kosten voor het gebruik van het spoor aan de reiziger doorberekenen. Dat is van belang, want anders blijft er niks over om te kunnen investeren in stations of in nieuwe treinen. Sterker, anders zou NS op den duur zijn eigen kosten niet meer kunnen betalen.
AD schrijft dat de invoering van de OV-Chipkaart de treinritten prijziger zou hebben gemaakt, omdat het voordeel van een retourtje verdween. Dat is volgens NS onjuist. Met de komst van de OV-Chipkaart, was de korting die je bij een retourtje kreeg technisch niet meer mogelijk. Een retourtje zou dan de prijs van twee enkeltjes krijgen. Om te voorkomen dat de reiziger duurder uit was, hebben we enkeltjes toen 9% goedkoper gemaakt, retourtjes werden 6 procent duurder. Gemiddeld bleef de prijs van een kaartje als gevolg van de OV-Chipkaart hierdoor gelijk.
Is de trein nog wel een alternatief voor de auto? Natuurlijk: Goedkoper vindt iedereen fijn, maar dat kan helaas vaak niet. Onder de streep is de trein voor de meeste mensen goedkoper dan de auto. Tegelijk weten we dat veel reizigers bereikbaarheid, snelheid en betrouwbaarheid belangrijker vinden dan de prijs. Afhankelijk van je situatie, je reisdoel en je bestemming is soms de auto en soms de trein een betere keus. Reis je met de trein, dan is een abonnement natuurlijk voordeliger dan een losse kaartjes.
2008, niet alleen de trein was toen nog goedkoper: Een portie aardappelen koste maar €0,77 in plaats van de €1,24 nu. En het AD zelf? De zaterdagkrant kostte in 2008 €2,- Als u ‘em deze week koopt, betaalt u €3,10, 55% duurder dan tien jaar geleden.
Geen opmerkingen: