Wederom grote groei in aantal ritten met de OV-fiets
In 2016 zijn er maar liefst 2,4 miljoen ritten gemaakt met de OV-fiets. Wederom een substantiƫle groei ten opzichte van het jaar daarvoor (1,9 miljoen ritten). Sinds de start van OV-fiets in 2008 is het hard gegaan. De OV-fiets is nu al op bijna 300 locaties te huur. Het grootste deel daarvan bij treinstations, maar OV-fiets is ook te huur op diverse OV-knooppunten, bijvoorbeeld op metro- en busstations. De reiziger ervaart de OV-fiets als makkelijk voor het laatste stukje van zijn reis en bijna 90% geeft de OV-fiets een 7 of hoger. Geen wonder dat de vraag naar OV-fiets blijft groeien.
Om aan de grote vraag naar OV-fietsen te voldoen, neemt NS de laatste tijd een groot aantal maatregelen. Zo worden er jaarlijks 1000 nieuwe OV-fietsen besteld en zijn er tijdelijke pop up stores geopend op locaties met ruimte gebrek. Om te voldoen aan de grote klantvraag worden er dit jaar maar liefst 2000 nieuwe OV-fietsen in gebruik genomen en geplaatst op de locaties waar de vraag het aanbod overtreft. Daarnaast heeft NS de OV-fiets checker in de Reisplanner Xtra app geĆÆntroduceerd. Hierin kunnen reizigers zien hoeveel OV-fietsen er nog beschikbaar zijn op een locatie. Er wordt continu aan gewerkt om de beschikbaarheid van OV-fietsen in de applicatie steeds betrouwbaarder te maken. Daarnaast investeert NS de komende jaren ook flink in het verder verbeteren van de operationele processen. Dit alles om OV-fiets nog verder te kunnen laten groeien.
De OV-fiets draagt bij aan het makkelijk van deur tot deur reizen. Uit onderzoek blijkt dat OV-fiets er voor alle reizigers is. De OV-fiets wordt door reizigers van alle leeftijden gebruikt, zowel mannen (60%) als vrouwen (40%). De meeste ritten worden gemaakt in Amsterdam, Utrecht en Den Haag. Om de toegang tot OV-fiets nog laagdrempeliger te maken vraagt NS geen abonnementskosten meer voor OV-fiets. Uit onderzoek bleek namelijk dat de abonnementskosten een drempel vormen om OV-fiets te gebruiken. Om dit te kunnen realiseren is de prijs per OV-fiets rit van 3,35 euro naar 3,85 euro gegaan. Voor het overgrote deel van de reizigers (meer dan 90%) levert de introductie van ‘alleen betalen per OV-fiets rit’ voordeel op. Met het makkelijk maken van deur-tot-deur reizen maken we het OV aantrekkelijker en de reiziger tevredener.
Om aan de grote vraag naar OV-fietsen te voldoen, neemt NS de laatste tijd een groot aantal maatregelen. Zo worden er jaarlijks 1000 nieuwe OV-fietsen besteld en zijn er tijdelijke pop up stores geopend op locaties met ruimte gebrek. Om te voldoen aan de grote klantvraag worden er dit jaar maar liefst 2000 nieuwe OV-fietsen in gebruik genomen en geplaatst op de locaties waar de vraag het aanbod overtreft. Daarnaast heeft NS de OV-fiets checker in de Reisplanner Xtra app geĆÆntroduceerd. Hierin kunnen reizigers zien hoeveel OV-fietsen er nog beschikbaar zijn op een locatie. Er wordt continu aan gewerkt om de beschikbaarheid van OV-fietsen in de applicatie steeds betrouwbaarder te maken. Daarnaast investeert NS de komende jaren ook flink in het verder verbeteren van de operationele processen. Dit alles om OV-fiets nog verder te kunnen laten groeien.
De OV-fiets draagt bij aan het makkelijk van deur tot deur reizen. Uit onderzoek blijkt dat OV-fiets er voor alle reizigers is. De OV-fiets wordt door reizigers van alle leeftijden gebruikt, zowel mannen (60%) als vrouwen (40%). De meeste ritten worden gemaakt in Amsterdam, Utrecht en Den Haag. Om de toegang tot OV-fiets nog laagdrempeliger te maken vraagt NS geen abonnementskosten meer voor OV-fiets. Uit onderzoek bleek namelijk dat de abonnementskosten een drempel vormen om OV-fiets te gebruiken. Om dit te kunnen realiseren is de prijs per OV-fiets rit van 3,35 euro naar 3,85 euro gegaan. Voor het overgrote deel van de reizigers (meer dan 90%) levert de introductie van ‘alleen betalen per OV-fiets rit’ voordeel op. Met het makkelijk maken van deur-tot-deur reizen maken we het OV aantrekkelijker en de reiziger tevredener.
Geen opmerkingen: