Combinatie van e-bus en tram: primeur voor Nederland
Den Haag en Utrecht krijgen de primeur van een innovatieve vorm van openbaar vervoer die nog niet eerder in Nederland is getoond. Het Haagse openbaarvervoerbedrijf HTM en de provincie Utrecht gaven op 27 mei het startschot voor een test met de rijdendebatterij.nl. Zij doen dit in samenwerking met de Utrechtse vervoerder U-OV. De 'rijdende batterij' is een elektrische bus die zich in stilstand snel oplaadt nabij de bovenleiding van de tram. In juni in Utrecht te zien op de stadsbuslijn 2.
Deze unieke combinatie van bus en tram kan sneller worden ingevoerd dan traditioneel elektrisch busvervoer. Dit komt omdat het bestaande stroomnetwerk van de tram wordt gebruikt. Bovendien is minder gemeenschapsgeld nodig voor het vlot realiseren van schoon en uitstootvrij openbaar vervoer.
geschikt tramnetwerk
Den Haag en Utrecht lenen zich bij uitstek voor een experiment met deze e-bus, omdat in deze steden een geschikt tramnetwerk beschikbaar is. Daarnaast delen HTM, provincie Utrecht en U-OV de ambitie om het openbaar vervoer te verduurzamen met inzet van elektrische bussen. Dit is hard nodig omdat de luchtkwaliteit van binnensteden onder druk staat door de uitstoot van gemotoriseerd verkeer.
Om deze moderne e-bus beschikbaar te stellen aan de reiziger zijn geen hoge investeringen en lange bouwtijd nodig voor speciale laadstations, zoals dat gebruikelijk is bij het elektrisch busvervoer. De e-bus is namelijk voorzien van een pantograaf die binnen 8 minuten de benodigde stroom aftapt van een laadstation dat nabij het tramnetwerk snel gerealiseerd kan worden. In tegenstelling tot trolleybussen rijdt het voertuig los van de bovenleiding dankzij het ingebouwde pakket accu’s. Deze batterij en laadtechniek zijn ontwikkeld door het technologieconcern Siemens en staan garant voor een capaciteit van 98kWh en een actieradius van circa 50 kilometer. Bij het laden kan de bus de overtollige remenergie gebruiken die trams teruggeven aan de bovenleiding. Zowel trams als bussen profiteren op deze manier beter van de beschikbare energie. Het resultaat is een opmerkelijk stille, duurzame en energiezuinige eBus.
HTM, provincie Utrecht en U-OV hebben voor deze proef een e-bus van dit type laten overkomen van de Wiener Linien in Wenen. In deze Oostenrijkse stad worden deze voertuigen sinds 2012 ingezet op twee stadslijnen. In Den Haag wordt de bus onder meer getest op het traject tussen station Den Haag Centraal en het Norfolkterrein in Scheveningen. Vervolgens verplaatst de proef zich naar Utrecht, waar U-OV deze e-bus inzet tussen 19-30 juni in de stadsdienst op Museumlijn 2. Reizigers kunnen in deze periode zelf ervaren hoe het is om van dit bijzondere voertuig gebruik te maken.
De proef met de rijdendebatterij.nl sluit goed aan bij de gezamenlijk ambities van HTM, provincie Utrecht en U-OV op het gebied van duurzaam openbaar vervoer. HTM heeft aangekondigd het pad van 'zero emissie' geleidelijk in te zetten met ingang van de nieuwe concessieperiode vanaf 2019. In de stadsdienst Utrecht rijden sinds 2013 elektrische bussen op lijn 2. Met ingang van augustus 2017 zullen nog eens tien nieuwe elektrische bussen gaan rijden tussen de wijken Overvecht en Hoograven. De provincie Utrecht wil vanaf 2024 rijden met 100% milieuvriendelijke bussen die geen enkele uitstoot hebben. De ervaringen met de e-bus uit Wenen worden door de provincie ook gebruikt voor de vervanging van een deel van de busvloot van U-OV vanaf 2019.
Deze unieke combinatie van bus en tram kan sneller worden ingevoerd dan traditioneel elektrisch busvervoer. Dit komt omdat het bestaande stroomnetwerk van de tram wordt gebruikt. Bovendien is minder gemeenschapsgeld nodig voor het vlot realiseren van schoon en uitstootvrij openbaar vervoer.
geschikt tramnetwerk
Den Haag en Utrecht lenen zich bij uitstek voor een experiment met deze e-bus, omdat in deze steden een geschikt tramnetwerk beschikbaar is. Daarnaast delen HTM, provincie Utrecht en U-OV de ambitie om het openbaar vervoer te verduurzamen met inzet van elektrische bussen. Dit is hard nodig omdat de luchtkwaliteit van binnensteden onder druk staat door de uitstoot van gemotoriseerd verkeer.
Om deze moderne e-bus beschikbaar te stellen aan de reiziger zijn geen hoge investeringen en lange bouwtijd nodig voor speciale laadstations, zoals dat gebruikelijk is bij het elektrisch busvervoer. De e-bus is namelijk voorzien van een pantograaf die binnen 8 minuten de benodigde stroom aftapt van een laadstation dat nabij het tramnetwerk snel gerealiseerd kan worden. In tegenstelling tot trolleybussen rijdt het voertuig los van de bovenleiding dankzij het ingebouwde pakket accu’s. Deze batterij en laadtechniek zijn ontwikkeld door het technologieconcern Siemens en staan garant voor een capaciteit van 98kWh en een actieradius van circa 50 kilometer. Bij het laden kan de bus de overtollige remenergie gebruiken die trams teruggeven aan de bovenleiding. Zowel trams als bussen profiteren op deze manier beter van de beschikbare energie. Het resultaat is een opmerkelijk stille, duurzame en energiezuinige eBus.
HTM, provincie Utrecht en U-OV hebben voor deze proef een e-bus van dit type laten overkomen van de Wiener Linien in Wenen. In deze Oostenrijkse stad worden deze voertuigen sinds 2012 ingezet op twee stadslijnen. In Den Haag wordt de bus onder meer getest op het traject tussen station Den Haag Centraal en het Norfolkterrein in Scheveningen. Vervolgens verplaatst de proef zich naar Utrecht, waar U-OV deze e-bus inzet tussen 19-30 juni in de stadsdienst op Museumlijn 2. Reizigers kunnen in deze periode zelf ervaren hoe het is om van dit bijzondere voertuig gebruik te maken.
De proef met de rijdendebatterij.nl sluit goed aan bij de gezamenlijk ambities van HTM, provincie Utrecht en U-OV op het gebied van duurzaam openbaar vervoer. HTM heeft aangekondigd het pad van 'zero emissie' geleidelijk in te zetten met ingang van de nieuwe concessieperiode vanaf 2019. In de stadsdienst Utrecht rijden sinds 2013 elektrische bussen op lijn 2. Met ingang van augustus 2017 zullen nog eens tien nieuwe elektrische bussen gaan rijden tussen de wijken Overvecht en Hoograven. De provincie Utrecht wil vanaf 2024 rijden met 100% milieuvriendelijke bussen die geen enkele uitstoot hebben. De ervaringen met de e-bus uit Wenen worden door de provincie ook gebruikt voor de vervanging van een deel van de busvloot van U-OV vanaf 2019.
Geen opmerkingen: