Vijf vragen over poortjes op Den Haag Centraal
1. Waarom krijgt station Den Haag Centraal poortjes?
Op circa 70 grote en kleine stations in heel Nederland staan gesloten poortjes. Poortjes zijn een effectief middel om zwartrijders te weren. Bij 60% van de incidenten met agressie is een zwartrijder betrokken. Reizigers en personeel geven aan zich veiliger te voelen op een station met poortjes. Den Haag Centraal is een belangrijk vervoersknooppunt in de stad waar veel reizigers gebruik van maken. Poortjes mogen hier niet ontbreken.
2. Wanneer sluiten deze poortjes?
De poortjes sluiten altijd gefaseerd. Eerst gaat 50% van de poortjes dicht, vervolgens 75% en daarna volgt een proef van 3 dagen met alle poortjes dicht. Er staan mensen van NS bij de poortjes om reizigers op weg te helpen waar nodig en om te kijken of alles soepel verloopt. Als alles goed gaat sluiten kort daarop de poortjes definitief. Als uit de proef blijkt dat er aanpassingen nodig zijn worden die eerst gedaan.
3. Eerder zouden de poortjes op Den Haag Centraal in 2019 dicht gaan. Waarom is het nu toch 2017?
Voor 2016 kon uitchecken en weer inchecken de reiziger geld kosten. Omdat de perrons van Den Haag Centraal niet op één lijn liggen werd daarom gekozen voor een verbouwing van perrons, zodat reizigers binnen de poortjes naar alle perrons konden overstappen. Sinds 2016 kunnen reizigers tussentijds uitchecken zonder dat het hen extra geld kost. Als een reiziger uitcheckt en binnen 35 minuten weer incheckt wordt dit gezien als 1 reis. Dit is handig als je een kop koffie en een krantje wil halen, maar biedt ook een oplossing voor het overstappen op Den Haag Centraal. Hiermee is een verbouwing niet meer noodzakelijk. Omdat we poortjes belangrijk vinden sluiten we de poortjes al in 2017.
4. Bij het overstappen moet soms uit- en ingecheckt worden. Kost dat me extra geld?
Nee, als reizigers uitchecken en binnen 35 minuten weer inchecken wordt dat gezien als 1 reis en wordt hier geen extra tarief voor gerekend. Meer weten hierover? Kijk op deze site van NS
5. Is er genoeg ruimte voor reizigers nu de poortjes worden geplaatst?
De poortjes worden in delen geplaatst, waardoor steeds maar een deel is afgezet. Er worden extra incheckpalen neergezet om ervoor te zorgen dat reizigers nog steeds vlot in- en uit kunnen checken. In augustus moet het af zijn.
Op circa 70 grote en kleine stations in heel Nederland staan gesloten poortjes. Poortjes zijn een effectief middel om zwartrijders te weren. Bij 60% van de incidenten met agressie is een zwartrijder betrokken. Reizigers en personeel geven aan zich veiliger te voelen op een station met poortjes. Den Haag Centraal is een belangrijk vervoersknooppunt in de stad waar veel reizigers gebruik van maken. Poortjes mogen hier niet ontbreken.
2. Wanneer sluiten deze poortjes?
De poortjes sluiten altijd gefaseerd. Eerst gaat 50% van de poortjes dicht, vervolgens 75% en daarna volgt een proef van 3 dagen met alle poortjes dicht. Er staan mensen van NS bij de poortjes om reizigers op weg te helpen waar nodig en om te kijken of alles soepel verloopt. Als alles goed gaat sluiten kort daarop de poortjes definitief. Als uit de proef blijkt dat er aanpassingen nodig zijn worden die eerst gedaan.
3. Eerder zouden de poortjes op Den Haag Centraal in 2019 dicht gaan. Waarom is het nu toch 2017?
Voor 2016 kon uitchecken en weer inchecken de reiziger geld kosten. Omdat de perrons van Den Haag Centraal niet op één lijn liggen werd daarom gekozen voor een verbouwing van perrons, zodat reizigers binnen de poortjes naar alle perrons konden overstappen. Sinds 2016 kunnen reizigers tussentijds uitchecken zonder dat het hen extra geld kost. Als een reiziger uitcheckt en binnen 35 minuten weer incheckt wordt dit gezien als 1 reis. Dit is handig als je een kop koffie en een krantje wil halen, maar biedt ook een oplossing voor het overstappen op Den Haag Centraal. Hiermee is een verbouwing niet meer noodzakelijk. Omdat we poortjes belangrijk vinden sluiten we de poortjes al in 2017.
4. Bij het overstappen moet soms uit- en ingecheckt worden. Kost dat me extra geld?
Nee, als reizigers uitchecken en binnen 35 minuten weer inchecken wordt dat gezien als 1 reis en wordt hier geen extra tarief voor gerekend. Meer weten hierover? Kijk op deze site van NS
5. Is er genoeg ruimte voor reizigers nu de poortjes worden geplaatst?
De poortjes worden in delen geplaatst, waardoor steeds maar een deel is afgezet. Er worden extra incheckpalen neergezet om ervoor te zorgen dat reizigers nog steeds vlot in- en uit kunnen checken. In augustus moet het af zijn.
Geen opmerkingen: