OV op Waddeneilanden blijft hoog scoren bij reizigers
Reizigers op de Friese Waddeneilanden waarderen het openbaar vervoer nog steeds volop. Er was vorig jaar een 8,3 voor Ameland, Terschelling en Vlieland en een 8,7 (was 8,5 in 2015) voor de landelijke koploper Schiermonnikoog. Ook voor de stadsdienst Leeuwarden was er goed nieuws.
Het is de grootste landelijke stijger, met 0,4 punt naar een 7,8. Deze cijfers, over klantwaardering en andere aspecten van het openbaar vervoer, staan in het jaarverslag openbaar vervoer 2016.
Uit dit klanttevredenheidsonderzoek voor stads- en streekvervoer blijkt dat reizigers in 2016 tevreden waren over het regionale trein- en busvervoer in Fryslân. De Friese concessies scoorden een 7,6 gemiddeld, gelijk aan het landelijke cijfer.
In het busvervoer vielen in 2016 minder ritten uit dan in 2015: 0,13% ten opzichte van 0,17%. De bussen vertrokken even vaak op tijd (in zo’n negentig procent van de gevallen) en kwamen vaker op tijd aan (93,4%) dan in 2015. Bij het treinvervoer waren de prestaties iets minder dan in het jaar ervoor. Zo vielen er 0,24% meer treinritten uit, tot bijna driekwart procent. Minder treinen vertrokken bovendien op tijd; 97,9% in 2016, een daling van 0,4 procent. Treinen kwamen ook minder vaak op tijd aan, met 96,6% -dit was 97,2%. Hoewel iets minder treinen op tijd vertrokken en aankwamen, is dit nog ruim boven de geldende norm van minimale treinpunctualiteit van 94%.
Er werden in 2016 minder klantreacties geregistreerd dan in het jaar ervoor; 8.350 ten opzichte van 9.370. En waar er in het busvervoer meer incidenten plaatsvonden, waren die er in het treinvervoer juist minder.
Per concessie zijn er kleine verschillen in de klantwaardering. Algemeen goed gescoord werd er op de onderwerpen zitplaats, instapgemak en gebruiksgemak OV-chipkaart. Minst goed beoordeeld werd de informatie bij vertragingen. Sociale veiligheid kreeg in Fryslân een dikke acht, tegen landelijk een 7,7.
Het aantal dienstregelingsuren bleef met 671.000 ongeveer gelijk. 15 miljoen passagiers checkten in met een OV-chipkaart, dit is 1,2 procent minder dan in het jaar ervoor. In Zuidwest- en Noord-Fryslân stapten minder mensen in een bus, in Zuidoost-Fryslân juist meer. Dit geldt ook voor de bussen op de Friese Waddeneilanden én het treinverkeer in heel Fryslân. Het gebruik van de Opstapper steeg licht, tot dik twintigduizend in 2016.
Het is de grootste landelijke stijger, met 0,4 punt naar een 7,8. Deze cijfers, over klantwaardering en andere aspecten van het openbaar vervoer, staan in het jaarverslag openbaar vervoer 2016.
Uit dit klanttevredenheidsonderzoek voor stads- en streekvervoer blijkt dat reizigers in 2016 tevreden waren over het regionale trein- en busvervoer in Fryslân. De Friese concessies scoorden een 7,6 gemiddeld, gelijk aan het landelijke cijfer.
In het busvervoer vielen in 2016 minder ritten uit dan in 2015: 0,13% ten opzichte van 0,17%. De bussen vertrokken even vaak op tijd (in zo’n negentig procent van de gevallen) en kwamen vaker op tijd aan (93,4%) dan in 2015. Bij het treinvervoer waren de prestaties iets minder dan in het jaar ervoor. Zo vielen er 0,24% meer treinritten uit, tot bijna driekwart procent. Minder treinen vertrokken bovendien op tijd; 97,9% in 2016, een daling van 0,4 procent. Treinen kwamen ook minder vaak op tijd aan, met 96,6% -dit was 97,2%. Hoewel iets minder treinen op tijd vertrokken en aankwamen, is dit nog ruim boven de geldende norm van minimale treinpunctualiteit van 94%.
Er werden in 2016 minder klantreacties geregistreerd dan in het jaar ervoor; 8.350 ten opzichte van 9.370. En waar er in het busvervoer meer incidenten plaatsvonden, waren die er in het treinvervoer juist minder.
Per concessie zijn er kleine verschillen in de klantwaardering. Algemeen goed gescoord werd er op de onderwerpen zitplaats, instapgemak en gebruiksgemak OV-chipkaart. Minst goed beoordeeld werd de informatie bij vertragingen. Sociale veiligheid kreeg in Fryslân een dikke acht, tegen landelijk een 7,7.
Het aantal dienstregelingsuren bleef met 671.000 ongeveer gelijk. 15 miljoen passagiers checkten in met een OV-chipkaart, dit is 1,2 procent minder dan in het jaar ervoor. In Zuidwest- en Noord-Fryslân stapten minder mensen in een bus, in Zuidoost-Fryslân juist meer. Dit geldt ook voor de bussen op de Friese Waddeneilanden én het treinverkeer in heel Fryslân. Het gebruik van de Opstapper steeg licht, tot dik twintigduizend in 2016.
Geen opmerkingen: