Nieuwe dienstregeling: 3 maanden later
In het eerste kwartaal van dit jaar zette de punctualiteit van de nieuwe dienstregeling een stijgende lijn in.
Treinreizigers komen sinds de introductie van de nieuwe dienstregeling steeds vaker op tijd. Dat blijkt uit de eerste kwartaalrapportage die NS deze week naar het ministerie van Infrastructuur en Milieu stuurde.
De punctualiteit op het Hoofdrailnet herstelde zich na de introductie van de omvangrijke, nieuwe dienstregeling eind 2016. Kwam in januari nog 88,1 procent van de treinreizigers op tijd, in maart was dit gestegen naar 92,2 procent. Dit is 1,7 procent hoger dan het doel dat voor dit jaar gesteld is. Gemiddeld over het hele kwartaal is de punctualiteit met 90,5 procent nog wel lager dan vorig jaar.
11 december 2016 ging de grootschalig vernieuwde dienstregeling van start. Sindsdien zijn er ongeveer 150 treinritten per dag extra. De meeste reizigers gingen er op vooruit, onder meer door snellere verbindingen en minder vaak overstappen. Daarbij rijden we de dienstregeling steeds beter en dat zien we terug in de klanttevredenheid. Het aantal tevreden reizigers steeg van 74,9 procent in januari naar 76,5 procent in maart.
Ook hadden reizigers de afgelopen maanden vaker een zitplaats. De gemiddelde zitplaatskans steeg van 93,9 procent in januari naar 95,1 procent in maart. Dit komt mede door de introductie van de nieuwe Sprinters die NS bij de start van de nieuwe dienstregeling stapsgewijs introduceerde.
NS kijkt positief terug op de eerste maanden, maar geeft aan dat het slechts eerste cijfers zijn: er is nog veel werk te doen voor de rest van het jaar. NS verwacht dit jaar 2 procent meer reizigers dan vorig jaar.
Treinreizigers komen sinds de introductie van de nieuwe dienstregeling steeds vaker op tijd. Dat blijkt uit de eerste kwartaalrapportage die NS deze week naar het ministerie van Infrastructuur en Milieu stuurde.
De punctualiteit op het Hoofdrailnet herstelde zich na de introductie van de omvangrijke, nieuwe dienstregeling eind 2016. Kwam in januari nog 88,1 procent van de treinreizigers op tijd, in maart was dit gestegen naar 92,2 procent. Dit is 1,7 procent hoger dan het doel dat voor dit jaar gesteld is. Gemiddeld over het hele kwartaal is de punctualiteit met 90,5 procent nog wel lager dan vorig jaar.
11 december 2016 ging de grootschalig vernieuwde dienstregeling van start. Sindsdien zijn er ongeveer 150 treinritten per dag extra. De meeste reizigers gingen er op vooruit, onder meer door snellere verbindingen en minder vaak overstappen. Daarbij rijden we de dienstregeling steeds beter en dat zien we terug in de klanttevredenheid. Het aantal tevreden reizigers steeg van 74,9 procent in januari naar 76,5 procent in maart.
Ook hadden reizigers de afgelopen maanden vaker een zitplaats. De gemiddelde zitplaatskans steeg van 93,9 procent in januari naar 95,1 procent in maart. Dit komt mede door de introductie van de nieuwe Sprinters die NS bij de start van de nieuwe dienstregeling stapsgewijs introduceerde.
NS kijkt positief terug op de eerste maanden, maar geeft aan dat het slechts eerste cijfers zijn: er is nog veel werk te doen voor de rest van het jaar. NS verwacht dit jaar 2 procent meer reizigers dan vorig jaar.
Geen opmerkingen: