Geld terug en korting voor intercity-direct reizigers. Hoe gaat dat in zijn werk?
Abonnementshouders van de Intercity direct-toeslag (Altijd Toeslagvrij) krijgen een deel van het abonnementsbedrag terug. Ook komt er een kortingsexperiment op de Intercity direct om de drukke spits op deze lijn beter te spreiden. Dit maakt het ministerie van Infrastructuur en Milieu (I&M) vandaag bekend. Beide maatregelen zijn tijdelijk en worden door het ministerie bekostigd met het boetebedrag dat aan NS is opgelegd wegens achterblijvende punctualiteit en vervoerscapaciteit op de Hogesnelheidslijn in 2016. Roger van Boxtel, president-directeur van NS: “Het kortingsexperiment kan helpen om de overlast van drukte in de spits te beperken. Zo kan dit alles voor de reiziger een positieve wending krijgen. We zijn benieuwd wat het experiment gaat opleveren.” De details van de maatregelen worden samen met de reizigersorganisaties verder uitgewerkt.
€100,- terug voor abonnementhouders, Hoe gaat dit in zijn werk?
Het ministerie is in gesprek met NS en reizigersorganisaties over de details van deze maatregel. Zodra daarover meer duidelijk is, worden de reizigers die hiervoor in aanmerking komen geïnformeerd.
Hoe werkt het kortingsexperiment?
In de trein is er sprake van een hyperspits. In een zeer korte tijd is er een grote piek in het aantal reizigers. Deze piek is veel heviger en korter dan op de weg. Door tijdelijk te experimenteren met een korting aan de randen van de spits op de hogesnelheidslijn, willen we kijken of we de spits beter kunnen spreiden, waardoor reizigers mogelijk minder overlast van drukte hebben. Buiten de spits wordt de toeslag dan tijdelijk afgeschaft.
Hoeveel korting krijg je en hoe laat gaat die in?
Het nieuwe kortingstarief en het tijdstip waarop dit in gaat, staan nog niet vast. We overleggen dit met de reizigersorganisaties. Daarnaast wordt de toeslag buiten de spits helemaal opgeschort. Dit is voor een beperkte periode. Na afloop gaan we kijken wat de resultaten zijn. Als alles duidelijk is, zullen we reizigers daarover verder informeren.
NS is toch met allerlei partijen over spitsdrukte in gesprek?
Dat klopt. We zijn met zo'n dertig vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties, wetenschappers en andere belanghebbenden in gesprek over oplossingen om drukte in de spits tegen te gaan. Doel is om open met elkaar te spreken over de trends en ontwikkelingen van de komende jaren – zowel op de weg als in het openbaar vervoer. De resultaten van het kortingsexperiment zullen we gebruiken in ons gesprek met deze partijen.
€100,- terug voor abonnementhouders, Hoe gaat dit in zijn werk?
Het ministerie is in gesprek met NS en reizigersorganisaties over de details van deze maatregel. Zodra daarover meer duidelijk is, worden de reizigers die hiervoor in aanmerking komen geïnformeerd.
Hoe werkt het kortingsexperiment?
In de trein is er sprake van een hyperspits. In een zeer korte tijd is er een grote piek in het aantal reizigers. Deze piek is veel heviger en korter dan op de weg. Door tijdelijk te experimenteren met een korting aan de randen van de spits op de hogesnelheidslijn, willen we kijken of we de spits beter kunnen spreiden, waardoor reizigers mogelijk minder overlast van drukte hebben. Buiten de spits wordt de toeslag dan tijdelijk afgeschaft.
Hoeveel korting krijg je en hoe laat gaat die in?
Het nieuwe kortingstarief en het tijdstip waarop dit in gaat, staan nog niet vast. We overleggen dit met de reizigersorganisaties. Daarnaast wordt de toeslag buiten de spits helemaal opgeschort. Dit is voor een beperkte periode. Na afloop gaan we kijken wat de resultaten zijn. Als alles duidelijk is, zullen we reizigers daarover verder informeren.
NS is toch met allerlei partijen over spitsdrukte in gesprek?
Dat klopt. We zijn met zo'n dertig vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties, wetenschappers en andere belanghebbenden in gesprek over oplossingen om drukte in de spits tegen te gaan. Doel is om open met elkaar te spreken over de trends en ontwikkelingen van de komende jaren – zowel op de weg als in het openbaar vervoer. De resultaten van het kortingsexperiment zullen we gebruiken in ons gesprek met deze partijen.
Geen opmerkingen: