Qbuzz zelfstandig verder met Busitalia
Na een zorgvuldig verkoopproces heeft NS een nieuwe eigenaar gevonden voor Qbuzz. Vandaag tekende Busitalia de koopovereenkomst. Het bedrijf is onderdeel van Ferrovie dello Stato Italiane (FS Group) dat actief is in het openbaar vervoer in meerdere landen. NS startte het verkoopproces in juli 2016 om invulling te geven aan de strategie Spoorslags Beter. Hiermee richt NS zich op de kernactiviteiten die de meeste waarde toevoegen voor de reiziger. Een groot aantal partijen toonde interesse in Qbuzz. De keuze is op Busitalia gevallen, onder meer omdat Qbuzz met deze koper haar eigen identiteit en business model behoudt. Bovendien waarborgt Busitalia de belangen van concessieverleners en medewerkers maximaal. Met de aankoop van Qbuzz ziet Busitalia mogelijkheden om vanuit haar lange termijn strategie innovatie en groei te realiseren.
In juli 2016 startte NS het verkoopproces van Qbuzz. Met de strategie Spoorslags Beter richt NS zich op haar kernactiviteiten: betrouwbare treindiensten op het hoofdrailnet inclusief de HSL, stations van wereldklasse en bijdragen aan de reis van deur tot deur. Om die reden is besloten niet langer bus- en tramvervoer aan te bieden en om op zoek te gaan naar een nieuwe eigenaar voor Qbuzz.
Busitalia is een solide bedrijf en heeft veel ervaring met het verzorgen van busvervoer. Er werken momenteel circa 4.000 mensen die het openbaar vervoer verzorgen in Centraal- en Noord-Italië. Het bedrijf heeft 2.300 bussen, 46 treinen, 18 trams en 7 veerponten. Busitalia vervoert circa 230 miljoen passagiers per jaar en heeft een omzet van 350 miljoen euro. Daarbij staan kwaliteit, innovatie en duurzaamheid hoog in het vaandel.
Busitalia is onderdeel van de Italiaanse Ferrovie dello Stato Italiane (FS Group) en is (indirect) 100% eigendom van de Italiaanse staat. FS Group is in meerdere landen actief en heeft een omzet van 8,5 miljard euro.
De verkoop van Qbuzz aan Busitalia heeft geen personele gevolgen en ook geen gevolgen voor de dienstverlening in de lopende concessies. De centrale ondernemingsraden van Qbuzz en NS hebben positief geadviseerd. Het OV-bureau Groningen Drenthe en de provincie Utrecht, de huidige concessieverleners van Qbuzz, zijn positief over het continueren van hun relatie met Qbuzz en de voorgenomen nieuwe aandeelhouder. Ook de aandeelhouder van NS, het ministerie van Financiën, heeft ingestemd met de verkoop. Busitalia wil vanuit een lange termijn strategie haar dienstverlening innoveren en tegelijkertijd groeien in Europa.
In juli 2016 startte NS het verkoopproces van Qbuzz. Met de strategie Spoorslags Beter richt NS zich op haar kernactiviteiten: betrouwbare treindiensten op het hoofdrailnet inclusief de HSL, stations van wereldklasse en bijdragen aan de reis van deur tot deur. Om die reden is besloten niet langer bus- en tramvervoer aan te bieden en om op zoek te gaan naar een nieuwe eigenaar voor Qbuzz.
Busitalia is een solide bedrijf en heeft veel ervaring met het verzorgen van busvervoer. Er werken momenteel circa 4.000 mensen die het openbaar vervoer verzorgen in Centraal- en Noord-Italië. Het bedrijf heeft 2.300 bussen, 46 treinen, 18 trams en 7 veerponten. Busitalia vervoert circa 230 miljoen passagiers per jaar en heeft een omzet van 350 miljoen euro. Daarbij staan kwaliteit, innovatie en duurzaamheid hoog in het vaandel.
Busitalia is onderdeel van de Italiaanse Ferrovie dello Stato Italiane (FS Group) en is (indirect) 100% eigendom van de Italiaanse staat. FS Group is in meerdere landen actief en heeft een omzet van 8,5 miljard euro.
De verkoop van Qbuzz aan Busitalia heeft geen personele gevolgen en ook geen gevolgen voor de dienstverlening in de lopende concessies. De centrale ondernemingsraden van Qbuzz en NS hebben positief geadviseerd. Het OV-bureau Groningen Drenthe en de provincie Utrecht, de huidige concessieverleners van Qbuzz, zijn positief over het continueren van hun relatie met Qbuzz en de voorgenomen nieuwe aandeelhouder. Ook de aandeelhouder van NS, het ministerie van Financiën, heeft ingestemd met de verkoop. Busitalia wil vanuit een lange termijn strategie haar dienstverlening innoveren en tegelijkertijd groeien in Europa.
Geen opmerkingen: