Innovatieve deelfiets die je achterlaat op je bestemming
De Amsterdamse start-up FlickBike test deze zomer een vernieuwend deelfietsconcept. Het experiment omvat 1.000 innovatieve fietsen, die zijn verspreid door de hoofdstad en realtime te vinden zijn via een gratis app.
Gebruikers downloaden de app, zoeken een fiets in de buurt en openen het fietsslot met hun telefoon. In tegenstelling tot bestaande deelfietsconcepten, laten fietsers een FlickBike achter op hun bestemming. Teruggaan naar een huurstalling of fietsverhuurstation is niet meer nodig.
Met de flexibele FlickBikes wil het bedrijf, evenals de gemeente Amsterdam, het aantal fietsen in Amsterdam terugbrengen. De prijs is 1 euro per half uur zonder abonnement of borg.
FlickBike richt zich in eerste instantie op Amsterdammers. En ja, de meesten hebben al een fiets. Toch zijn er legio situaties te bedenken waarbij een FlickBike uitkomst biedt. Bus gemist, lekke band, fiets gestolen, toch dat tweede wijntje gedronken of visite of zakelijk bezoek van buiten de stad. De deelfietsen worden dagelijks verspreid naar plekken waar er behoefte aan is, dus er is altijd een beschikbare FlickBike in de buurt. Het experiment moet uitwijzen of het bezitten van een eigen fiets op den duur overbodig zal zijn.
Het systeem werkt dan misschien zonder poespas, de fietsen zelf zijn voorzien van de nieuwste technische snufjes. De stroom voor het innovatieve slot en de verlichting komt van een geïntegreerd zonnepaneel, de speciale foambanden kunnen niet lek en de ingebouwde GPS-chip maakt stelen zinloos. De start-up zorgt voor onderhoud waarbij gebruikers defecten kunnen melden via de app. Fietsen staan niet alleen in de stad, maar ook bij evenementen, campussen en kantoorparken. Daarmee biedt FlickBike een aanvulling op taxi’s, OV en shuttlebussen.
Gebruikers downloaden de app, zoeken een fiets in de buurt en openen het fietsslot met hun telefoon. In tegenstelling tot bestaande deelfietsconcepten, laten fietsers een FlickBike achter op hun bestemming. Teruggaan naar een huurstalling of fietsverhuurstation is niet meer nodig.
Met de flexibele FlickBikes wil het bedrijf, evenals de gemeente Amsterdam, het aantal fietsen in Amsterdam terugbrengen. De prijs is 1 euro per half uur zonder abonnement of borg.
FlickBike richt zich in eerste instantie op Amsterdammers. En ja, de meesten hebben al een fiets. Toch zijn er legio situaties te bedenken waarbij een FlickBike uitkomst biedt. Bus gemist, lekke band, fiets gestolen, toch dat tweede wijntje gedronken of visite of zakelijk bezoek van buiten de stad. De deelfietsen worden dagelijks verspreid naar plekken waar er behoefte aan is, dus er is altijd een beschikbare FlickBike in de buurt. Het experiment moet uitwijzen of het bezitten van een eigen fiets op den duur overbodig zal zijn.
Het systeem werkt dan misschien zonder poespas, de fietsen zelf zijn voorzien van de nieuwste technische snufjes. De stroom voor het innovatieve slot en de verlichting komt van een geïntegreerd zonnepaneel, de speciale foambanden kunnen niet lek en de ingebouwde GPS-chip maakt stelen zinloos. De start-up zorgt voor onderhoud waarbij gebruikers defecten kunnen melden via de app. Fietsen staan niet alleen in de stad, maar ook bij evenementen, campussen en kantoorparken. Daarmee biedt FlickBike een aanvulling op taxi’s, OV en shuttlebussen.
Geen opmerkingen: