Openbaar vervoer provincie Utrecht in de lift
Het openbaar vervoer is in Utrecht opnieuw gegroeid in 2016. Er zijn bijna twee miljoen instappers bijgekomen. Dat blijkt uit de jaar- en trendrapportage openbaar vervoer 2016 van de provincie Utrecht.
Ruim 57 miljoen reizigers checkten in 2016 met een OV-Chipkaart in. Een duidelijk teken dat het openbaar vervoer in de provincie profiteert van de groeiende economie en mobiliteit. De meeste reizigersgroei was in de bussen van vervoerder U-OV op drukke lijnen, zoals naar De Uithof/Utrecht Science Park.
De aanwas met extra reizigers zorgt ook voor meer opbrengsten; met een kostendekkingsgraad van 70 procent behoort U-OV inmiddels tot één van de hogere van Nederland. Net zoals in de meeste andere steden met railinfrastructuur vallen de infrastructuurkosten hier overigens buiten.
Stiptheid en rituitval
Om tegemoet te komen aan de stijgende vraag naar openbaar vervoer heeft U-OV vorig jaar het aanbod uitgebreid. De extra uren om te rijden waren ook nodig omdat de bussen in drukke stedelijke gebieden als het centrum van Utrecht en Amersfoort door files en bouwwerkzaamheden regelmatig vertraging oplopen. Dit is voor het Utrechtse openbaar vervoer nog steeds de belangrijkste reden voor rituitval.
Van de 200 ritten die vorig jaar door U-OV met bussen verzorgd werd, viel er gemiddeld 1 rit uit. Ook bij Connexxion, die in 2016 het streekvervoer verzorgde en het openbaar vervoer in Amersfoort, was sprake van een lichte toename van rituitval. Dit bleef beperkt tot 1 op ongeveer 450 bussen. Reden: de verkeersdrukte op de Ring Amersfoort. De stiptheid van de trams is vorig jaar licht gedaald. In totaal reed 73 procent van alle ritten op tijd. In het merendeel van de gevallen ging het om trams die maximaal 30 seconden te vroeg vertrokken.
Beide vervoerders - U-OV en Connexxion - konden afgelopen jaar rekenen op goede rapportcijfers van de reizigers. De waardering van U-OV ging omhoog naar een 7,6. Opmerkelijk is dat de waardering van de tram uitkwam op een 7,7. Vergeleken met drie jaar daarvoor een stijging met bijna een half punt. Vergeleken met alle tramsteden staat de Utrechtse regiotram daarmee op de tweede plaats in Nederland. De waardering van Connexxion, die in 2016 voor het laatst reed, bleef stabiel op een 7,5. Dat is een goede prestatie voor een laatste concessiejaar.
Ruim 57 miljoen reizigers checkten in 2016 met een OV-Chipkaart in. Een duidelijk teken dat het openbaar vervoer in de provincie profiteert van de groeiende economie en mobiliteit. De meeste reizigersgroei was in de bussen van vervoerder U-OV op drukke lijnen, zoals naar De Uithof/Utrecht Science Park.
De aanwas met extra reizigers zorgt ook voor meer opbrengsten; met een kostendekkingsgraad van 70 procent behoort U-OV inmiddels tot één van de hogere van Nederland. Net zoals in de meeste andere steden met railinfrastructuur vallen de infrastructuurkosten hier overigens buiten.
Stiptheid en rituitval
Om tegemoet te komen aan de stijgende vraag naar openbaar vervoer heeft U-OV vorig jaar het aanbod uitgebreid. De extra uren om te rijden waren ook nodig omdat de bussen in drukke stedelijke gebieden als het centrum van Utrecht en Amersfoort door files en bouwwerkzaamheden regelmatig vertraging oplopen. Dit is voor het Utrechtse openbaar vervoer nog steeds de belangrijkste reden voor rituitval.
Van de 200 ritten die vorig jaar door U-OV met bussen verzorgd werd, viel er gemiddeld 1 rit uit. Ook bij Connexxion, die in 2016 het streekvervoer verzorgde en het openbaar vervoer in Amersfoort, was sprake van een lichte toename van rituitval. Dit bleef beperkt tot 1 op ongeveer 450 bussen. Reden: de verkeersdrukte op de Ring Amersfoort. De stiptheid van de trams is vorig jaar licht gedaald. In totaal reed 73 procent van alle ritten op tijd. In het merendeel van de gevallen ging het om trams die maximaal 30 seconden te vroeg vertrokken.
Beide vervoerders - U-OV en Connexxion - konden afgelopen jaar rekenen op goede rapportcijfers van de reizigers. De waardering van U-OV ging omhoog naar een 7,6. Opmerkelijk is dat de waardering van de tram uitkwam op een 7,7. Vergeleken met drie jaar daarvoor een stijging met bijna een half punt. Vergeleken met alle tramsteden staat de Utrechtse regiotram daarmee op de tweede plaats in Nederland. De waardering van Connexxion, die in 2016 voor het laatst reed, bleef stabiel op een 7,5. Dat is een goede prestatie voor een laatste concessiejaar.
Geen opmerkingen: