Nieuwe routes voor bussen in Nijmegen
Het college van burgemeester en wethouders van Nijmegen stelt voor om in de toekomst de grote bussen niet meer door de Burchtstraat te laten rijden. Er zijn drie varianten voor de routes van deze bussen in de binnenstad. Het college heeft een voorkeur voor de variant waarbij op termijn alle bussen over de singels gaan. De komende tijd haalt het college nog verder advies op.
In de binnenstad komen veel functies samen die elkaar soms beconcurreren om de beschikbare ruimte. Om voldoende ruimte te maken voor een aantrekkelijke openbare ruimte en winkelomgeving heeft de gemeenteraad op 8 maart besloten om een onderzoek te doen naar alternatieve routes voor de bussen die nu in de Burchtstraat rijden. Daarnaast is de opdracht om te kijken naar de mogelijkheden voor alternatieve vervoersmiddelen in de binnenstad.
Uit dat onderzoek komen drie mogelijke varianten. In variant 1 rijden de hoogwaardig openbaar vervoer (HOV)- en streekbussen over de singels en de stadsbussen over de Waalkade. In variant 2 rijden alle bussen over de singels, waarbij de stadsbussen nog via de halte Valkhof rijden (Kelfkensbos, Hertogstraat). De laatste variant lijkt op variant 2 en heet variant 2A. In variant 2A rijden ook de stadsbussen niet meer via de halte Valkhof. Alle bussen rijden dan via de singels tussen het Keizer Traianusplein en het Keizer Karelplein.
Het college stelt de raad voor om te kiezen voor variant 2A waarbij alle bussen over de singels rijden. Dit heeft een groot positief effect op de leefbaarheid in het gebied binnen de singels. Er zullen dan geen of minder bussen rijden door de Burchtstraat, Waalkade, Bloemerstraat, Plein 1944, Hertogstraat, Kronenburgersingel, van der Brugghenstraat en de Sint Jorisstraat. Om passagiers goed te bedienen is het de bedoeling dat er een nieuwe halte komt voor de bussen aan de oostzijde van de singels. Daarbij heeft een halte aan het Keizer Traianusplein de voorkeur . Het vervoer binnen de singels, bijvoorbeeld voor mensen die slecht ter been zijn, kan uitgevoerd worden door Avan (doelgroepvervoer) en Breng Flex. Het voorstel is om van de huidige haltes Waalkade, Valkhof, en Hertogplein Breng Flexhaltes te maken. Van Breng Flex kan iedereen op afroep gebruik maken.
Het voorstel is om variant 2A uit te voeren in stappen. Tot de Waalbrug gerenoveerd is, in 2020, wil het college nog gebruik maken van variant 1, met de HOV- en streekbussen over de singels en de stadsbussen over de Waalkade. Dit is belangrijk voor de doorstroming op de singels. Daarnaast is het van belang dat de looproute vanaf de nieuw te realiseren halte bij het Keizer Traianusplein richting de binnenstad zeer aantrekkelijk is. Dit kan gedurende deze periode gerealiseerd worden. Reden om voor variant 1 te kiezen en niet voor variant 2 is dat bij variant 2 er teveel bussen door de Hertogstraat gaan met als gevolg dat het verkeer hier stil kan komen te staan.
Het OV-onderzoek naar de busroutes en alternatief vervoer is uitgevoerd samen met adviesbureau Goudappel Coffeng, Breng, provincie Gelderland, belangenorganisaties van bewoners, ondernemers en reizigers (Rocov). Het onderzoek naar het openbaar vervoer is voortgekomen uit het project ‘Binnenstad: ruimte voor iedereen’ waarin samen met bewoners, ondernemers en belangenorganisaties is onderzocht hoe het verkeer in de binnenstad het best geregeld kan worden.
In de binnenstad komen veel functies samen die elkaar soms beconcurreren om de beschikbare ruimte. Om voldoende ruimte te maken voor een aantrekkelijke openbare ruimte en winkelomgeving heeft de gemeenteraad op 8 maart besloten om een onderzoek te doen naar alternatieve routes voor de bussen die nu in de Burchtstraat rijden. Daarnaast is de opdracht om te kijken naar de mogelijkheden voor alternatieve vervoersmiddelen in de binnenstad.
Uit dat onderzoek komen drie mogelijke varianten. In variant 1 rijden de hoogwaardig openbaar vervoer (HOV)- en streekbussen over de singels en de stadsbussen over de Waalkade. In variant 2 rijden alle bussen over de singels, waarbij de stadsbussen nog via de halte Valkhof rijden (Kelfkensbos, Hertogstraat). De laatste variant lijkt op variant 2 en heet variant 2A. In variant 2A rijden ook de stadsbussen niet meer via de halte Valkhof. Alle bussen rijden dan via de singels tussen het Keizer Traianusplein en het Keizer Karelplein.
Het college stelt de raad voor om te kiezen voor variant 2A waarbij alle bussen over de singels rijden. Dit heeft een groot positief effect op de leefbaarheid in het gebied binnen de singels. Er zullen dan geen of minder bussen rijden door de Burchtstraat, Waalkade, Bloemerstraat, Plein 1944, Hertogstraat, Kronenburgersingel, van der Brugghenstraat en de Sint Jorisstraat. Om passagiers goed te bedienen is het de bedoeling dat er een nieuwe halte komt voor de bussen aan de oostzijde van de singels. Daarbij heeft een halte aan het Keizer Traianusplein de voorkeur . Het vervoer binnen de singels, bijvoorbeeld voor mensen die slecht ter been zijn, kan uitgevoerd worden door Avan (doelgroepvervoer) en Breng Flex. Het voorstel is om van de huidige haltes Waalkade, Valkhof, en Hertogplein Breng Flexhaltes te maken. Van Breng Flex kan iedereen op afroep gebruik maken.
Het voorstel is om variant 2A uit te voeren in stappen. Tot de Waalbrug gerenoveerd is, in 2020, wil het college nog gebruik maken van variant 1, met de HOV- en streekbussen over de singels en de stadsbussen over de Waalkade. Dit is belangrijk voor de doorstroming op de singels. Daarnaast is het van belang dat de looproute vanaf de nieuw te realiseren halte bij het Keizer Traianusplein richting de binnenstad zeer aantrekkelijk is. Dit kan gedurende deze periode gerealiseerd worden. Reden om voor variant 1 te kiezen en niet voor variant 2 is dat bij variant 2 er teveel bussen door de Hertogstraat gaan met als gevolg dat het verkeer hier stil kan komen te staan.
Het OV-onderzoek naar de busroutes en alternatief vervoer is uitgevoerd samen met adviesbureau Goudappel Coffeng, Breng, provincie Gelderland, belangenorganisaties van bewoners, ondernemers en reizigers (Rocov). Het onderzoek naar het openbaar vervoer is voortgekomen uit het project ‘Binnenstad: ruimte voor iedereen’ waarin samen met bewoners, ondernemers en belangenorganisaties is onderzocht hoe het verkeer in de binnenstad het best geregeld kan worden.
Geen opmerkingen: