Heropening antieke blokpost in Spoorwegmuseum
Op 2 september wordt bij het Spoorwegmuseum de ‘Blokpost Arnhemschestraat’ geopend. Het houten gebouwtje, dat van 1910 tot 1980 dienst heeft gedaan bij de spoorlijn Arnhem-Nijmegen bij het Gelderse Elst, is geheel gerenoveerd en wordt opengesteld voor publiek.De post is ingericht zoals deze er rond 1965 heeft uitgezien. De opening wordt verricht door vier inmiddels gepensioneerde blokwachters, die in de jaren 50 en 60 op de blokpost Arnhemschestraat werkzaam waren.
De blokpost is vorig jaar door het museum verplaatst naar een nieuwe plek op het buitenterrein en staat nu dichtbij een aantal spoorse zaken die relevant zijn voor de functie die het gebouwtje heeft vervuld: het seinhuis, seinen, een overwegboom, de rolbarelen en een kloktoestel. Door de deuren van de blokpost te openen wil het museum bezoekers beter informeren over de klassieke beveiliging van het spoor. Het Spoorwegmuseum vond vier oud NS-ers die gewerkt hebben op de blokpost.Zij vertellen in een filmpje over hun werk in de blokpost.
Op 6 juni 1910 kwam in Elst de gloednieuwe blokpost ‘Arnhemschestraat’ in gebruik langs de spoorlijn tussen Nijmegen en Arnhem. In de post stond een bloktoestel waarmee de blokwachter de seinen langs het spoor kon bedienen. Deze seinen waren bedoeld om de machinist te laten weten of de baan al dan niet veilig was. Daarnaast konden de overwegbomen vanuit de post worden bediend. Tot 1918 was er op de Arnhemschestraat een halte en konden reizigers in het gebouwtje ook een treinkaartje kopen.
De post werd tijdens de Tweede Wereldoorlog zwaar getroffen, maar heeft na een fikse opknapbeurt uiteindelijk dienst gedaan tot 1980. In de jaren 80 viel langzaam het doek voor bijna alle klassieke seinhuizen en -posten in Nederland. Met de automatisering van de seinen werden ze overbodig en grotendeels gesloopt. Dat de blokpost Arnhemschestraat gespaard bleef, is te danken aan een aannemer uit Ubbergen die het karakteristieke gebouwtje van de slopershamer wilde redden. De blokpost heeft jarenlang dienst gedaan als tuinhuisje in zijn achtertuin. Begin jaren 90 is het seinhuisje definitief naar Het Spoorwegmuseum verhuisd.
De verplaatsing en herinrichting van de blokpost is mogelijk gemaakt door een bijdrage van de Vereniging Vrienden van Het Spoorwegmuseum.
De blokpost is vorig jaar door het museum verplaatst naar een nieuwe plek op het buitenterrein en staat nu dichtbij een aantal spoorse zaken die relevant zijn voor de functie die het gebouwtje heeft vervuld: het seinhuis, seinen, een overwegboom, de rolbarelen en een kloktoestel. Door de deuren van de blokpost te openen wil het museum bezoekers beter informeren over de klassieke beveiliging van het spoor. Het Spoorwegmuseum vond vier oud NS-ers die gewerkt hebben op de blokpost.Zij vertellen in een filmpje over hun werk in de blokpost.
Op 6 juni 1910 kwam in Elst de gloednieuwe blokpost ‘Arnhemschestraat’ in gebruik langs de spoorlijn tussen Nijmegen en Arnhem. In de post stond een bloktoestel waarmee de blokwachter de seinen langs het spoor kon bedienen. Deze seinen waren bedoeld om de machinist te laten weten of de baan al dan niet veilig was. Daarnaast konden de overwegbomen vanuit de post worden bediend. Tot 1918 was er op de Arnhemschestraat een halte en konden reizigers in het gebouwtje ook een treinkaartje kopen.
De post werd tijdens de Tweede Wereldoorlog zwaar getroffen, maar heeft na een fikse opknapbeurt uiteindelijk dienst gedaan tot 1980. In de jaren 80 viel langzaam het doek voor bijna alle klassieke seinhuizen en -posten in Nederland. Met de automatisering van de seinen werden ze overbodig en grotendeels gesloopt. Dat de blokpost Arnhemschestraat gespaard bleef, is te danken aan een aannemer uit Ubbergen die het karakteristieke gebouwtje van de slopershamer wilde redden. De blokpost heeft jarenlang dienst gedaan als tuinhuisje in zijn achtertuin. Begin jaren 90 is het seinhuisje definitief naar Het Spoorwegmuseum verhuisd.
De verplaatsing en herinrichting van de blokpost is mogelijk gemaakt door een bijdrage van de Vereniging Vrienden van Het Spoorwegmuseum.
Geen opmerkingen: