Ads Top

Metrobestuurder ideale bijbaan voor student

Het GVB is best een beetje overdonderd door de vele aanmeldingen van studenten voor de vacature van parttime metrobestuurder. “Samen met onze uitzendpartner Olympia hebben we onze pijlen op studenten gericht én met succes. In slechts drie dagen tijd hebben we meer dan 100 serieuze aanmeldingen binnengekregen”, zegt teammanager Operatie Sander Venneman. “We zijn aangenaam verrast dat deze doelgroep zo geïnteresseerd is in werken bij GVB, want we hebben ze de komende jaren hard nodig.”
 
Venneman vervolgt: “Onze flexibele pool met inhuurkrachten voor piekmomenten en bij ziekte, kwam onder druk te staan. Dit jaar alleen al zoeken we nog ruim 40 bestuurders. Deels komt dit door natuurlijke uitstroom van medewerkers die binnen nu en een paar jaar met pensioen gaan. Anderzijds omdat we met de komst van de Noord/Zuidlijn de komende jaren meer metrobestuurders nodig hebben.” Volgens de manager kunnen studenten deze baan prima combineren met hun studie, omdat de werktijden heel flexibel zijn. “Ze kunnen tussen 5 uur ’s ochtends en 1 uur ’s nachts werken”, aldus Venneman.

GVB werft studenten juist in de zomerperiode, omdat de verplichte opleiding in 8 weken duurt.  Venneman: “Hierin maken we geen onderscheid tussen fulltimers en parttimers. Iedereen die een van onze metro’s wil besturen, is bij wet verplicht deze opleiding te volgen. De eerste zes studenten ronden binnen nu en een paar weken hun opleiding af. Wat ons betreft is deze manier van werven zeker voor herhaling vatbaar. We gaan nu onderzoeken of zo’n wervingsactie ook werkt voor buschauffeurs, want ook daar zijn we naarstig naar op zoek!”

De vacature heeft in juli 2017 opengestaan bij inhuurpartner Olympia. Zij zijn een Facebook campagne opgestart, specifiek gericht op studenten. De respons na circa 3 dagen was ongeveer 250 reacties. Hierbij zat naar opgave van Olympia ook veel niet-doelgroep respons. Na verdere selectie bleven er ruim 100 serieuze kandidaten over.

Iedereen die voor GVB de metro opgaat als personenvervoerder krijgt dezelfde opleiding. Inhoud en duur van de opleiding is voor iedereen gelijk. Ook hanteren we één (kwaliteits-) norm met betrekking tot examinering. Dit is overigens geregeld bij wet (Wet Lokaal Spoor) en geborgd in ons Veiligheids Management Systeem (VMS). Studenten worden de eerste zes weken opgeleid voor de M4. Na zes weken krijgen ze nog twee weken theorie en praktijk om ook de M5 te kunnen besturen.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.