Proef: Supporters voor reizigers Intercity direct
Intercity direct is de snelle treinverbinding tussen Breda en Amsterdam via Rotterdam Schiphol. Doel is om tijdens de spits de reizigers die met Intercity direct willen reizen beter over het perron te verspreiden - dan kan de trein ook bij drukte vaker op tijd vertrekken.
Dit is een proef die loopt tot eind oktober 2017. Recente ervaring met supportmedewerkers op station Schiphol Airport is positief; NS gaat nu kijken of het ook op de andere stations werkt.
Intercity direct is de favoriete trein voor reizigers op het traject van Amsterdam naar Schiphol Airport en Rotterdam. Er rijdt elk kwartier een trein naar de luchthaven vanuit zowel Amsterdam als Rotterdam; toch trekken reizigers vaak nog een sprintje vanaf de trap naar de laatste deur van de trein - soms nog ná het fluitsignaal. Dat levert dan vertraging op die moeilijk is om in te lopen.
Op de drukste perrons (1 en 2) van station Schiphol Airport werkt NS al een tijdje met deze zogeheten instaphulpen. De ervaringen zijn hier positief: reizigers spreiden zich beter over het perron en stappen niet allemaal meer bij één deur in. De vaste forens weet al: Wie verderop in de trein stapt, heeft ook een grotere kans op een zitplaats in de spits. Ook stappen dan veel minder reizigers in ná het fluitsignaal.
De tijdelijke extra medewerkers zijn aan hun gele hesje of gele jas herkenbaar als medewerker van NS. Zij zullen twee maal per dag in een blok van vier uur ingezet worden: van 07.00 uur – 11.00 uur en 15.30 uur – 19.30 uur. Afhankelijk van het effect en behoefte aan hulp op het perron worden deze tijden aangepast. Eind oktober worden de resultaten van deze proef bekeken.
Dit is een proef die loopt tot eind oktober 2017. Recente ervaring met supportmedewerkers op station Schiphol Airport is positief; NS gaat nu kijken of het ook op de andere stations werkt.
Intercity direct is de favoriete trein voor reizigers op het traject van Amsterdam naar Schiphol Airport en Rotterdam. Er rijdt elk kwartier een trein naar de luchthaven vanuit zowel Amsterdam als Rotterdam; toch trekken reizigers vaak nog een sprintje vanaf de trap naar de laatste deur van de trein - soms nog ná het fluitsignaal. Dat levert dan vertraging op die moeilijk is om in te lopen.
Op de drukste perrons (1 en 2) van station Schiphol Airport werkt NS al een tijdje met deze zogeheten instaphulpen. De ervaringen zijn hier positief: reizigers spreiden zich beter over het perron en stappen niet allemaal meer bij één deur in. De vaste forens weet al: Wie verderop in de trein stapt, heeft ook een grotere kans op een zitplaats in de spits. Ook stappen dan veel minder reizigers in ná het fluitsignaal.
De tijdelijke extra medewerkers zijn aan hun gele hesje of gele jas herkenbaar als medewerker van NS. Zij zullen twee maal per dag in een blok van vier uur ingezet worden: van 07.00 uur – 11.00 uur en 15.30 uur – 19.30 uur. Afhankelijk van het effect en behoefte aan hulp op het perron worden deze tijden aangepast. Eind oktober worden de resultaten van deze proef bekeken.
Geen opmerkingen: