NS start met extra korting tegen drukke hyperspits
Zo’n 21.000 NS-reizigers ontvangen vanaf deze week extra korting buiten de hyperspits. Het gaat om treinreizigers met een Altijd Voordeel-abonnement. Vooral tussen 7.30 uur en 8.30 uur is het erg druk in de trein. Het aantal in- en uitstappers is dan twee keer zo hoog als in de rest van de spits. NS test of het verruimen van de korting helpt bij het beter spreiden van de spits.
Reizigers met een Altijd Voordeel-abonnement reizen aan de randen van de spits voortaan met 40 procent korting. Wie de spits helemaal mijdt, kan zelfs rekenen op 60 procent korting. Afhankelijk van traject en tijdstip kan het voordeel flink oplopen. Iemand die vier keer per week tussen Arnhem en Utrecht reist kan in drie maanden tot ruim 100 euro besparen door een trein later te nemen.
Lang niet iedereen heeft de mogelijkheid om buiten de spits te reizen. En dat hoeft ook niet. Een iets betere spreiding kan al zorgen voor veel meer kans op een zitplaats. Reizigers over korte afstanden reizen bijvoorbeeld relatief vaak in de hyperspits. Zij kunnen door een kwartier of een half uur eerder of later weg te gaan de hyperspits mijden, zonder daarvoor heel vroeg weg te hoeven of heel laat te arriveren.
Met de groeiende economie en dalende werkloosheid nemen steeds meer mensen de trein. NS investeert voor 2,5 miljard in treinen om het groeiende aantal reizigers te vervoeren. Op de drukste trajecten groeit het aantal reizigers jaarlijks met zo’n 5%. Sinds december zijn 58 met spoed bestelde Sprinters op het spoor gebracht. Vanaf volgend jaar komen daar nog eens 118 nieuwe Sprinters bij. Daarbij rijdt er vanaf december iedere tien minuten een trein tussen Amsterdam, Utrecht en Eindhoven, wat op deze lijn 15 procent meer plaats oplevert.
NS is met diverse wetenschappers en belangenorganisaties in gesprek over de spitsdrukte en nieuwe manieren om de drukte in de spitstreinen te verminderen. Ook start NS een reizigersonderzoek waarin reizigers gevraagd worden naar hun voorkeuren en behoeften met betrekking tot reistijd en prijzen. De effecten van het reizigersonderzoek en de test met het uitbreiden van de korting wordt meegenomen in deze gesprekken. Of en voor welke reizigers de nieuwe korting uiteindelijke definitief wordt ingevoerd, hangt af van de resultaten van de test. De test duurt drie maanden.
Reizigers met een Altijd Voordeel-abonnement reizen aan de randen van de spits voortaan met 40 procent korting. Wie de spits helemaal mijdt, kan zelfs rekenen op 60 procent korting. Afhankelijk van traject en tijdstip kan het voordeel flink oplopen. Iemand die vier keer per week tussen Arnhem en Utrecht reist kan in drie maanden tot ruim 100 euro besparen door een trein later te nemen.
Lang niet iedereen heeft de mogelijkheid om buiten de spits te reizen. En dat hoeft ook niet. Een iets betere spreiding kan al zorgen voor veel meer kans op een zitplaats. Reizigers over korte afstanden reizen bijvoorbeeld relatief vaak in de hyperspits. Zij kunnen door een kwartier of een half uur eerder of later weg te gaan de hyperspits mijden, zonder daarvoor heel vroeg weg te hoeven of heel laat te arriveren.
Met de groeiende economie en dalende werkloosheid nemen steeds meer mensen de trein. NS investeert voor 2,5 miljard in treinen om het groeiende aantal reizigers te vervoeren. Op de drukste trajecten groeit het aantal reizigers jaarlijks met zo’n 5%. Sinds december zijn 58 met spoed bestelde Sprinters op het spoor gebracht. Vanaf volgend jaar komen daar nog eens 118 nieuwe Sprinters bij. Daarbij rijdt er vanaf december iedere tien minuten een trein tussen Amsterdam, Utrecht en Eindhoven, wat op deze lijn 15 procent meer plaats oplevert.
NS is met diverse wetenschappers en belangenorganisaties in gesprek over de spitsdrukte en nieuwe manieren om de drukte in de spitstreinen te verminderen. Ook start NS een reizigersonderzoek waarin reizigers gevraagd worden naar hun voorkeuren en behoeften met betrekking tot reistijd en prijzen. De effecten van het reizigersonderzoek en de test met het uitbreiden van de korting wordt meegenomen in deze gesprekken. Of en voor welke reizigers de nieuwe korting uiteindelijke definitief wordt ingevoerd, hangt af van de resultaten van de test. De test duurt drie maanden.
Geen opmerkingen: