Friese spoorprojecten op een rij voor raden en Staten
Dinsdagavond konden Statenleden en raadsleden van gemeenten langs het spoor zich laten informeren over de spoorprojecten in Fryslân. Gedeputeerde Johannes Kramer had ProRail uitgenodigd om de Fryske spoorprojecten toe te lichten. Regiodirecteur ProRail Jan Mulder vertelde over de rol van ProRail. Vervolgens gaf programmamanager Peter Stam uitleg over het Programma Spoorplan Noord-Nederland. In het programma gaat het om de samenhang tussen de verschillende spoorprojecten. Daarna lag de focus op de spoorprojecten in Fryslân.
Naast verschillende andere projecten werd er ook ingegaan op de uitbreiding van treinen tussen Leeuwarden en Zwolle. Er komen stapsgewijs meer treinen tussen Leeuwarden en Zwolle. Vanaf de dienstregeling 2014 is gedurende de hele dag een 3e trein per uur gaan rijden tussen Leeuwarden en Meppel. Vanaf de dienstregeling 2017 gaan er op dit traject 4 treinen per uur rijden. Dan worden het 2 snelle Intercity's tussen Leeuwarden en de Randstad en 2 Sprinters tussen Leeuwarden en Meppel. In Meppel wordt aansluiting gegeven op de Sprinters van/naar Groningen en Zwolle. Als de uitbreiding van de infrastructuur tussen Meppel en Zwolle gereed is, zullen vanaf 2021 de 2 Sprinters doorrijden naar Zwolle. Dit is een aanzienlijke verbetering van de kwaliteit van het openbaar vervoer.
Voordat deze vierde trein kan gaan rijden moeten er eerst aanpassingen gedaan worden aan het spoor.
Geen opmerkingen: