Minder busritten uitgevallen in Friesland in 2013
Bij het stadsvervoer in Leeuwarden waren er in 2013 meer instappers dan in 2012. Het aantal instappers in de streekbussen in Noord- en Zuidwest Fryslân is iets gedaald. De punctualiteit van treinen is iets afgenomen, bij de bussen is dit gelijk gebleven in 2013. Het aantal rituitvallen is gedaald bij de bussen, terwijl dit bij de treinen hoger was. Gemiddeld wordt het Friese openbaar vervoer gewaardeerd met 7,4.
OV-gedeputeerde Johannes Kramer: “Yn it generaal bin ik tefreden oer de sifers. Mar it kin fansels altyd better. Wy stribje dernei dat dy 7,4 in 8 wurdt. Dêrom dogge we der alles oan sadat ferfierders goed prestearje kinne. Op dit stuit wurdt der bygelyks mei de ferfierder sjoen nei de mooglikheden foar in hegere sitplakkapasiteit fan treinen yn ‘e spits”.
Over het jaar 2013 bekeken ligt het aantal reizigerskilometers met de trein iets lager dan in 2012. (191,4 en 191,1 mln. -0,1%). Op de Waddeneilanden is in 2013 sprake van een kleine toename in reizigers (+0,9%). Ook in Zuidoost-Fryslân is het totale aantal reizigers licht gestegen ten opzichte van 2012 (+0,8%). Deze tellingen zijn gebaseerd op chauffeurstellingen.
In het streekvervoer in Noord- en Zuidwest-Fryslân liggen de aantallen instappers lager dan in 2012 (-3,6%). In de stad Leeuwarden is sprake van een toename van het totale aantal instappers (+23,5%). Deze toename is vooral te zien bij buslijn 12. Bij deze lijn worden de instappers op versterkingsbussen in 2013 beter geregistreerd, ook is er sprake van een toename van het aantal studenten bij de NHL en Stenden University (ongeveer 9% meer aanmeldingen in 2013). De aantallen van 2013 zijn afkomstig uit de OV-chipkaartcijfers en kaartverkoop. OV-chipkaartcijfers en de resultaten van voorgaande jaren uit chauffeurstellingen van Noord- en Zuidwest-Fryslân zijn niet met elkaar vergelijkbaar door verschillende telmethodes.
Het aantal treinen dat op tijd is vertrokken is in 2013 licht gedaald naar 97,6%. In 2012 was dit nog 98,2%. Gemiddeld ligt het percentage dat op tijd is aangekomen op 95,7% tegen 96,8% in 2012. Deze lichte daling is veroorzaakt door de stormen in oktober en december en een aantal infra storingen (sein-, wissel- en overwegstoringen). Van de bussen is 85% op tijd vertrokken in 2013 en is 92% van alle bussen op tijd aangekomen.
Bij het busvervoer is de rituitval laag in 2013. In Noord- en Zuidwest-Fryslân zijn minder ritten uitgevallen dan in 2012. 0,13% bij de streekbussen en 0,16% bij de stadsbussen in Leeuwarden. In Zuidoost-Fryslân blijft ook de uitval in 2013 laag met 0,11%. Bij het treinvervoer ligt de uitval hoger dan in 2012 (0,76% in 2013).
OV-gedeputeerde Johannes Kramer: “Yn it generaal bin ik tefreden oer de sifers. Mar it kin fansels altyd better. Wy stribje dernei dat dy 7,4 in 8 wurdt. Dêrom dogge we der alles oan sadat ferfierders goed prestearje kinne. Op dit stuit wurdt der bygelyks mei de ferfierder sjoen nei de mooglikheden foar in hegere sitplakkapasiteit fan treinen yn ‘e spits”.
Over het jaar 2013 bekeken ligt het aantal reizigerskilometers met de trein iets lager dan in 2012. (191,4 en 191,1 mln. -0,1%). Op de Waddeneilanden is in 2013 sprake van een kleine toename in reizigers (+0,9%). Ook in Zuidoost-Fryslân is het totale aantal reizigers licht gestegen ten opzichte van 2012 (+0,8%). Deze tellingen zijn gebaseerd op chauffeurstellingen.
In het streekvervoer in Noord- en Zuidwest-Fryslân liggen de aantallen instappers lager dan in 2012 (-3,6%). In de stad Leeuwarden is sprake van een toename van het totale aantal instappers (+23,5%). Deze toename is vooral te zien bij buslijn 12. Bij deze lijn worden de instappers op versterkingsbussen in 2013 beter geregistreerd, ook is er sprake van een toename van het aantal studenten bij de NHL en Stenden University (ongeveer 9% meer aanmeldingen in 2013). De aantallen van 2013 zijn afkomstig uit de OV-chipkaartcijfers en kaartverkoop. OV-chipkaartcijfers en de resultaten van voorgaande jaren uit chauffeurstellingen van Noord- en Zuidwest-Fryslân zijn niet met elkaar vergelijkbaar door verschillende telmethodes.
Het aantal treinen dat op tijd is vertrokken is in 2013 licht gedaald naar 97,6%. In 2012 was dit nog 98,2%. Gemiddeld ligt het percentage dat op tijd is aangekomen op 95,7% tegen 96,8% in 2012. Deze lichte daling is veroorzaakt door de stormen in oktober en december en een aantal infra storingen (sein-, wissel- en overwegstoringen). Van de bussen is 85% op tijd vertrokken in 2013 en is 92% van alle bussen op tijd aangekomen.
Bij het busvervoer is de rituitval laag in 2013. In Noord- en Zuidwest-Fryslân zijn minder ritten uitgevallen dan in 2012. 0,13% bij de streekbussen en 0,16% bij de stadsbussen in Leeuwarden. In Zuidoost-Fryslân blijft ook de uitval in 2013 laag met 0,11%. Bij het treinvervoer ligt de uitval hoger dan in 2012 (0,76% in 2013).
Geen opmerkingen: