De treinen rijden weer tussen Arnhem en Winterswijk
De treinen tussen Arnhem en Winterswijk rijden weer. De werkzaamheden aan de onderdoorgangen in Didam en Doetinchem zijn geslaagd. Breng, Arriva, gemeente Montferland en ProRail danken reizigers en omwonenden voor hun geduld. Afgelopen 12 dagen is hard gewerkt en de belangstelling was groot: de webcam gericht op het werk in Didam is ruim 12.000 keer bekeken.
Reizigers hebben op grote schaal gebruik gemaakt van de busdiensten van Arriva en Breng. Doordat het vakantietijd was, was er voldoende capaciteit in de bussen. De sporen zijn afgelopen dagen weer teruggebouwd en getest. De treinen kunnen er nu weer overheen rijden. Door de onderdoorgangen te bouwen wordt het treinverkeer betrouwbaarder en veiliger. Zo kan de overweg Kerkwijkweg in Didam verdwijnen.
Afgelopen 12 dagen werden met speciale wagentjes tunneldekken geplaatst onder het spoor. In Didam werd de grootste geplaatst en die woog 1500 ton, wat vergelijkbaar is met 1500 auto's. Het was een bijzondere operatie. Er werd bijvoorbeeld apparatuur gebruikt die ook nog werd ingezet voor de berging van de onderzeeboot de Koersk.
Het tunneldek in Didam is 12 meter breed en heeft een spanwijdte van ruim 36 meter. Het spoor werd over een lengte van 700 meter verhoogd en voorzien van extra versteviging. Er werd 6.000 kuub beton in verwerkt en 25.000 kuub grond verplaatst. Komende tijd werken ProRail en de aannemer aan afwerking van de tunnel en het wegdek. Naar verwachting kan de onderdoorgang begin 2015 in gebruik worden genomen.
Ook in Doetinchem werd een onderdoorgang gebouwd. Hier rijden de treinen al weer enige dagen overheen. In Doetinchem legt de gemeente een nieuwe oostelijke randweg aan. Daarmee is straks het centrum beter bereikbaar. En kan het doorgaand verkeer van en naar de A18 sneller en veiliger doorstromen. Dat verkeer moet de spoorlijn wel veilig kunnen kruisen. Daarom komt er een onderdoorgang voor gemotoriseerd verkeer. Deze zal naar verwachting medio 2015 gereed zijn voor gebruik.
Reizigers hebben op grote schaal gebruik gemaakt van de busdiensten van Arriva en Breng. Doordat het vakantietijd was, was er voldoende capaciteit in de bussen. De sporen zijn afgelopen dagen weer teruggebouwd en getest. De treinen kunnen er nu weer overheen rijden. Door de onderdoorgangen te bouwen wordt het treinverkeer betrouwbaarder en veiliger. Zo kan de overweg Kerkwijkweg in Didam verdwijnen.
Afgelopen 12 dagen werden met speciale wagentjes tunneldekken geplaatst onder het spoor. In Didam werd de grootste geplaatst en die woog 1500 ton, wat vergelijkbaar is met 1500 auto's. Het was een bijzondere operatie. Er werd bijvoorbeeld apparatuur gebruikt die ook nog werd ingezet voor de berging van de onderzeeboot de Koersk.
Het tunneldek in Didam is 12 meter breed en heeft een spanwijdte van ruim 36 meter. Het spoor werd over een lengte van 700 meter verhoogd en voorzien van extra versteviging. Er werd 6.000 kuub beton in verwerkt en 25.000 kuub grond verplaatst. Komende tijd werken ProRail en de aannemer aan afwerking van de tunnel en het wegdek. Naar verwachting kan de onderdoorgang begin 2015 in gebruik worden genomen.
Ook in Doetinchem werd een onderdoorgang gebouwd. Hier rijden de treinen al weer enige dagen overheen. In Doetinchem legt de gemeente een nieuwe oostelijke randweg aan. Daarmee is straks het centrum beter bereikbaar. En kan het doorgaand verkeer van en naar de A18 sneller en veiliger doorstromen. Dat verkeer moet de spoorlijn wel veilig kunnen kruisen. Daarom komt er een onderdoorgang voor gemotoriseerd verkeer. Deze zal naar verwachting medio 2015 gereed zijn voor gebruik.
Geen opmerkingen: