Topscore voor sociale veiligheid op buslijnen Noord-Holland
Uit de nota Sociale veiligheid OV 2014-2020 blijkt dat de eerdere doelstellingen met betrekking tot sociale veiligheid ruimschoots zijn gehaald. De reizigersbeoordelingen zijn met een 7,8 in de concessie Haarlem-IJmond en een 8 in Noord-Holland Noord en Gooi en Vechtstreek hoger dan het landelijk gemiddelde van 7,6. Ook het aantal incidenten is verder gedaald.
GS zijn tevreden met deze cijfers en streven voor de periode tot 2020 naar een nieuwe, hogere ambitie, zoals een waardering van een 8,0 voor de sociale veiligheidsbeleving in alle concessie van de provincie. Bovendien willen GS ook een verdere daling van 25% van het aantal incidenten ten opzichte van het jaar 2013.
De reizigers voelen zich veilig in de bussen, die rijden in opdracht van de provincie Noord-Holland. Vanaf 2009 is de sociale veiligheidsbeleving in het concessiegebied Noord-Holland Noord van een 7,9 naar een 8,0 gegaan en in Gooi en Vechtstreek zelfs van een 7,8 naar een 8,0. In Haarlem-IJmond is de sociale veiligheidsbeleving een 7,8 gebleven.
In alle drie concessies is het aantal geregistreerde incidenten gedaald (van bijna 600 in 2011, naar 300 in 2013). Hoewel het aantal geregistreerde incidenten in Haarlem-IJmond het meest is gedaald, blijft het aantal geregistreerde incidenten (140) in deze concessie wel hoger dan de andere twee.
Sociale veiligheid is een voorwaarde voor het gebruik van het openbaar vervoer en draagt bij aan de aantrekkelijkheid en het goed functioneren van het openbaar vervoer. Uit marktonderzoeken (onderzoek NS, marktonderzoek 50/50) blijkt dat veiligheid de belangrijkste disatisfier is voor het openbaar vervoer. De reiziger gaat niet met de bus als zijn/haar gevoel van veiligheid niet goed is.
GS zijn tevreden met deze cijfers en streven voor de periode tot 2020 naar een nieuwe, hogere ambitie, zoals een waardering van een 8,0 voor de sociale veiligheidsbeleving in alle concessie van de provincie. Bovendien willen GS ook een verdere daling van 25% van het aantal incidenten ten opzichte van het jaar 2013.
De reizigers voelen zich veilig in de bussen, die rijden in opdracht van de provincie Noord-Holland. Vanaf 2009 is de sociale veiligheidsbeleving in het concessiegebied Noord-Holland Noord van een 7,9 naar een 8,0 gegaan en in Gooi en Vechtstreek zelfs van een 7,8 naar een 8,0. In Haarlem-IJmond is de sociale veiligheidsbeleving een 7,8 gebleven.
In alle drie concessies is het aantal geregistreerde incidenten gedaald (van bijna 600 in 2011, naar 300 in 2013). Hoewel het aantal geregistreerde incidenten in Haarlem-IJmond het meest is gedaald, blijft het aantal geregistreerde incidenten (140) in deze concessie wel hoger dan de andere twee.
Sociale veiligheid is een voorwaarde voor het gebruik van het openbaar vervoer en draagt bij aan de aantrekkelijkheid en het goed functioneren van het openbaar vervoer. Uit marktonderzoeken (onderzoek NS, marktonderzoek 50/50) blijkt dat veiligheid de belangrijkste disatisfier is voor het openbaar vervoer. De reiziger gaat niet met de bus als zijn/haar gevoel van veiligheid niet goed is.
Geen opmerkingen: