‘Noord-Nederland heeft snellere treinverbinding met Randstad nodig’
De reistijd tussen Groningen en Amsterdam moet sneller: van twee uur naar anderhalf uur. Dat is nodig om de economie in Noord-Nederland sterker te maken. Verder moet er vanaf Groningen Airport Eelde nog een verbinding komen met een internationaal vliegveld, naast de huidige verbinding met Kopenhagen. Het zijn twee aanbevelingen uit een rapport van de Sociaal-Economische Raad (SER) van Noord-Nederland, dat op 4 oktober werd gepresenteerd.
'Het kennisnetwerk Groningen, de stormachtige ontwikkeling van Groningen als ICT-stad, het ontstaan van de 'datazone' Amsterdam-Groningen-Eemshaven heeft van Groningen een economisch knooppunt van nationale betekenis gemaakt', aldus de SER in het rapport. Een snelle trein naar Amsterdam is daarom van cruciaal belang. Het zal ook de druk op de Randstad verminderen, omdat een snelle verbinding meer mogelijkheden biedt voor wonen in het westen en werken in het Noorden, of andersom. De SER pleit ook voor een snellere verbinding naar Bremen en Hamburg. Dat zal volgens het adviesorgaan 'het vestigingsklimaat voor bedrijven in Noord-Nederland verbeteren'.
Gedeputeerde Fleur Graper-van Koolwijk, die het SER-rapport in het provinciehuis in ontvangst nam, vindt de oproep tot verkorting van de reistijd tussen Noord-Nederland en de Randstad terecht. Ze pleit voor het gebruikmaken van de bestaande treinverbindingen en het verbeteren daarvan, door nieuwe technieken in te zetten. Op dit moment worden de stations in Groningen, Assen en Zwolle aangepakt, om treinen beter op elkaar aan te laten sluiten en zijn er plannen voor een nieuw spoor bij Hoogeveen, dat ervoor moet zorgen dat treinen op dat gedeelte van het traject sneller kunnen gaan rijden.
'Het kennisnetwerk Groningen, de stormachtige ontwikkeling van Groningen als ICT-stad, het ontstaan van de 'datazone' Amsterdam-Groningen-Eemshaven heeft van Groningen een economisch knooppunt van nationale betekenis gemaakt', aldus de SER in het rapport. Een snelle trein naar Amsterdam is daarom van cruciaal belang. Het zal ook de druk op de Randstad verminderen, omdat een snelle verbinding meer mogelijkheden biedt voor wonen in het westen en werken in het Noorden, of andersom. De SER pleit ook voor een snellere verbinding naar Bremen en Hamburg. Dat zal volgens het adviesorgaan 'het vestigingsklimaat voor bedrijven in Noord-Nederland verbeteren'.
Gedeputeerde Fleur Graper-van Koolwijk, die het SER-rapport in het provinciehuis in ontvangst nam, vindt de oproep tot verkorting van de reistijd tussen Noord-Nederland en de Randstad terecht. Ze pleit voor het gebruikmaken van de bestaande treinverbindingen en het verbeteren daarvan, door nieuwe technieken in te zetten. Op dit moment worden de stations in Groningen, Assen en Zwolle aangepakt, om treinen beter op elkaar aan te laten sluiten en zijn er plannen voor een nieuw spoor bij Hoogeveen, dat ervoor moet zorgen dat treinen op dat gedeelte van het traject sneller kunnen gaan rijden.
Geen opmerkingen: