Zwitserland wil leren van NS testdagen
Werknemers van Schweizerische Bundesbahnen (SBB) kwamen woensdag op bezoek bij ProRail en NS. De Zwitsers wilden een testdag voor meer treinen tussen Amsterdam en Eindhoven live meemaken, omdat zij plannen hebben om in 2025 ieder kwartier een trein te laten rijden. Nu rijdt er over het Zwitserse spoor elk half uur een trein tussen de grote steden .
Niet alleen de Zwitsers willen leren hoe wij meer treinen laten rijden over het Nederlandse spoor. Ook de collega's van de Deutsche Bahn en Danske Statsbaner hebben veel interesse. In Duitsland rijden nu twee of drie treinen per uur over het spoor. Voor na 2020 zijn er plannen om tussen Dortmund en Keulen ieder kwartier een trein te laten rijden. De Danske Statsbaner kijkt ook mee. In Denemarken rijden de treinen ieder halfuur. Stoptreinen rond Kopenhagen rijden elke tien minuten. DSB focust zich niet op een verdere frequentieverhoging, zij richten zich nu op het verkorten van de reistijd.
Sinds de jaren negentig rijden NS-treinen tussen de grote stations elk kwartier. Regionale vervoerders, zoals Arriva, rijden vaak ook al kwartiersdiensten zoals tussen Dordrecht en Geldermalsen en tussen Arnhem en Winterswijk. Vanaf 10 december rijdt de NS-Intercity tussen Amsterdam – Utrecht – Eindhoven elke tien minuten. De volgende spoorlijn waar NS en ProRail meer treinen willen laten rijden, is tussen Schiphol – Arnhem – Nijmegen. Wanneer dat gerealiseerd kan worden is nog niet bekend.
Niet alleen de Zwitsers willen leren hoe wij meer treinen laten rijden over het Nederlandse spoor. Ook de collega's van de Deutsche Bahn en Danske Statsbaner hebben veel interesse. In Duitsland rijden nu twee of drie treinen per uur over het spoor. Voor na 2020 zijn er plannen om tussen Dortmund en Keulen ieder kwartier een trein te laten rijden. De Danske Statsbaner kijkt ook mee. In Denemarken rijden de treinen ieder halfuur. Stoptreinen rond Kopenhagen rijden elke tien minuten. DSB focust zich niet op een verdere frequentieverhoging, zij richten zich nu op het verkorten van de reistijd.
Sinds de jaren negentig rijden NS-treinen tussen de grote stations elk kwartier. Regionale vervoerders, zoals Arriva, rijden vaak ook al kwartiersdiensten zoals tussen Dordrecht en Geldermalsen en tussen Arnhem en Winterswijk. Vanaf 10 december rijdt de NS-Intercity tussen Amsterdam – Utrecht – Eindhoven elke tien minuten. De volgende spoorlijn waar NS en ProRail meer treinen willen laten rijden, is tussen Schiphol – Arnhem – Nijmegen. Wanneer dat gerealiseerd kan worden is nog niet bekend.
Geen opmerkingen: