Ads Top

Regeerakkoord 2017: voor- en nadelen voor de OV-reiziger

Duurdere bus- en treinkaartjes maar wel investeringen: het nieuwe regeerakkoord kent de nodige plus- en minpunten voor de OV-reiziger. Rover zet de belangrijkste op een rij:

Rover heeft in haar visie Ordening begint met Regie aangeven dat vroegtijdig moet worden begonnen met het uitwerken van de nieuwe hoofdrailnetconcessie. De nieuwe coalitie is het met Rover eens dat trein en regionaal OV moet worden geïntegreerd. Ze schrijft: “Om tot een regionaal geïntegreerd aanbod van trein, tram/metro en bus te komen worden meer sprinterdiensten op het hoofdrailnet toegevoegd aan regionale OV-concessies”. Dat zou onder andere in Noord-Nederland en Twente het geval kunnen zijn.

De BTW op het trein- en buskaartje gaat van 6 naar 9 procent. Een OV-reis wordt dus duurder en daar staat geen compensatie tegenover. Sterker nog, de koffie en het croissantje voor onderweg krijgen te maken met dezelfde prijsverhoging. Dagelijkse benodigdheden zullen door het kabinet zwaarder worden belast. Duurzaam vervoer is noodzakelijk, voor het milieu en om Nederland bereikbaar te houden. Rover vindt deze prijsverhoging in het OV dan ook zeer onverstandig.

Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.