ProRail zet alle 1500 stationsklokken op wintertijd
In de nacht van zaterdag 28 oktober op zondag 29 oktober zet ProRail alle stationsklokken op wintertijd. Om 03.00 uur worden alle klokken op de stations een uur terug gezet naar 02.00 uur. Het is een ritueel waarvan slechts een enkele reiziger, conducteur of machinist getuige zal zijn. Maar hoe werkt dat eigenlijk?
Het verzetten van de klokken naar wintertijd gaat gelukkig volautomatisch. Dit geldt zowel voor de klokken die via koperkabel worden aangedreven als voor de klokken die op glasvezel zijn aangesloten.
In 2015 is ProRail gestart met het vernieuwen van de oude kenmerkende stationsklokken met hun vierkante behuizing. Station Helmond kreeg als eerste twee nieuwe klokken met een Zwitsers uurwerk en Hollands ontwerp. Deze worden, waar mogelijk, niet meer aangestuurd via koper, maar via glasvezel. Dat heeft als voordeel dat de klok op afstand kan worden hersteld indien nodig.
Een goed lopende klok is voor de reiziger van groot belang, maar ook menig conducteur houdt de klok nauwlettend in de gaten om precies op tijd de deuren te sluiten voor vertrek. Daarom wordt op stations goed nagedacht over de juiste plek voor de stationsklok. Streven is dat stationsklok op 80% van het perron goed te zien is.
Voor het vernieuwen van alle klokken is 10 jaar uitgetrokken. Inmiddels zijn er een stuk of 200 nieuwe klokken opgehangen door heel Nederland. In totaal gaat het om circa 1500 stationsklokken verdeeld over ruim 400 stations. Per jaar zullen de klokken op zo'n 30 tot 40 stations worden vernieuwd.
Het verzetten van de klokken naar wintertijd gaat gelukkig volautomatisch. Dit geldt zowel voor de klokken die via koperkabel worden aangedreven als voor de klokken die op glasvezel zijn aangesloten.
In 2015 is ProRail gestart met het vernieuwen van de oude kenmerkende stationsklokken met hun vierkante behuizing. Station Helmond kreeg als eerste twee nieuwe klokken met een Zwitsers uurwerk en Hollands ontwerp. Deze worden, waar mogelijk, niet meer aangestuurd via koper, maar via glasvezel. Dat heeft als voordeel dat de klok op afstand kan worden hersteld indien nodig.
Een goed lopende klok is voor de reiziger van groot belang, maar ook menig conducteur houdt de klok nauwlettend in de gaten om precies op tijd de deuren te sluiten voor vertrek. Daarom wordt op stations goed nagedacht over de juiste plek voor de stationsklok. Streven is dat stationsklok op 80% van het perron goed te zien is.
Voor het vernieuwen van alle klokken is 10 jaar uitgetrokken. Inmiddels zijn er een stuk of 200 nieuwe klokken opgehangen door heel Nederland. In totaal gaat het om circa 1500 stationsklokken verdeeld over ruim 400 stations. Per jaar zullen de klokken op zo'n 30 tot 40 stations worden vernieuwd.
Geen opmerkingen: