Verbeteringen spoorlijn Arnhem-Doetinchem-Winterswijk
De provincie Gelderland heeft onderzocht of de betrouwbaarheid en stiptheid van de spoorlijn Arnhem-Doetinchem-Winterswijk verbeterd kan worden. De spoorlijn vervult een belangrijke rol in het dagelijks leven van 18.000 reizigers en is de ruggengraat van het openbaar vervoer in de Liemers en de Achterhoek. Het onderzoek is klaar. De effecten van volledig dubbelspoor zijn gering.
De effecten van volledig dubbelspoor zijn klein en de kosten 5 keer hoger dan er geld beschikbaar is. We gaan nu samen met vervoerders, ProRail en gemeenten onderzoeken hoeveel kilometer spoor er wel kan worden verdubbeld en hoe het traject verder kan worden verbeterd. Op basis van het onderzoek is dat waarschijnlijk tussen Wehl en Doetinchem. De regio Achterhoek wil meebetalen aan dubbelspoor. De manier waarop ze bijdragen en de hoogte van deze bijdrage zijn nog niet bekend.
In het onderzoek keken we wat het effect is op het verbeteren van de spoorboog bij Arnhem-Oost. Door hier een vrije spoorkruising te maken kan de trein beter op tijd rijden. Regionaal, nationaal en internationaal treinverkeer kan dan beter op elkaar worden afgestemd. We gaan er bij het Rijk op aandringen om deze verbetering hoog op de spooragenda te zetten.
Mede op verzoek van reizigers komen er kleinere verbeteringen zoals oplaadpunten voor mobiele apparaten in de trein en verbeteringen op de stations. Vooral jongeren staan om deze oplaadpunten in de trein te springen. Wanneer deze in de Arriva en Brengtreinen komen is nog niet bekend. Hierin investeert de provincie €2,5 miljoen.
Een wens in de regio is een sneltrein tussen Doetinchem en Arnhem. Dit blijkt niet nodig op basis van het aantal reizigers. Bij vervolgonderzoeken blijven we dan ook uitgaan van de huidige dienstregeling van 4 treinen per uur tot Doetinchem, 5 treinen per uur tot Zevenaar (door de komst van de regiosprinter Arnhem-Düsseldorf) en 2 treinen per uur naar Winterswijk.
Rijk, provincie en gemeenten investeerden de laatste jaren al veel in verbetering van de spoorlijn. De komende jaren verdubbelen we een deel van het spoor en verhogen we de snelheid op een deel van het traject.
De effecten van volledig dubbelspoor zijn klein en de kosten 5 keer hoger dan er geld beschikbaar is. We gaan nu samen met vervoerders, ProRail en gemeenten onderzoeken hoeveel kilometer spoor er wel kan worden verdubbeld en hoe het traject verder kan worden verbeterd. Op basis van het onderzoek is dat waarschijnlijk tussen Wehl en Doetinchem. De regio Achterhoek wil meebetalen aan dubbelspoor. De manier waarop ze bijdragen en de hoogte van deze bijdrage zijn nog niet bekend.
In het onderzoek keken we wat het effect is op het verbeteren van de spoorboog bij Arnhem-Oost. Door hier een vrije spoorkruising te maken kan de trein beter op tijd rijden. Regionaal, nationaal en internationaal treinverkeer kan dan beter op elkaar worden afgestemd. We gaan er bij het Rijk op aandringen om deze verbetering hoog op de spooragenda te zetten.
Mede op verzoek van reizigers komen er kleinere verbeteringen zoals oplaadpunten voor mobiele apparaten in de trein en verbeteringen op de stations. Vooral jongeren staan om deze oplaadpunten in de trein te springen. Wanneer deze in de Arriva en Brengtreinen komen is nog niet bekend. Hierin investeert de provincie €2,5 miljoen.
Een wens in de regio is een sneltrein tussen Doetinchem en Arnhem. Dit blijkt niet nodig op basis van het aantal reizigers. Bij vervolgonderzoeken blijven we dan ook uitgaan van de huidige dienstregeling van 4 treinen per uur tot Doetinchem, 5 treinen per uur tot Zevenaar (door de komst van de regiosprinter Arnhem-Düsseldorf) en 2 treinen per uur naar Winterswijk.
Rijk, provincie en gemeenten investeerden de laatste jaren al veel in verbetering van de spoorlijn. De komende jaren verdubbelen we een deel van het spoor en verhogen we de snelheid op een deel van het traject.
Geen opmerkingen: