Nieuw stuk spoor in gebruik: eerste personentrein komt aan in de Eemshaven
Reizigers kunnen vanaf nu rechtstreeks vanuit Groningen met de trein naar de Eemshaven. De eerste trein vertrok woensdag 28 maart om 8.52 uur vanuit Groningen – stopte op een aantal tussenliggende stations (als laatste in Roodeschool) – en kwam om 9.43 uur aan in de Eemshaven. Met deze nieuwe spoorlijn zijn de Eemshaven en het Duitse eiland Borkum beter bereikbaar met het openbaar vervoer.
Speciaal voor dit historische moment is een van de treinen bestickerd met afbeeldingen van de provincie Groningen en Borkum. De aankomst van de eerste trein op het nieuwe meest noordelijke station van Nederland werd feestelijk gevierd in Nederlands-Duitse sfeer. De Nederlandse en Duitse bestuurders sneden gezamenlijk een enorme taart aan met daarop de afbeelding van de speciale Groningen-Borkum-trein.
Het spoor tussen Roodeschool en Eemshaven is met drie kilometer verlengd en het al bestaande stuk spoor is aangepast, zodat het nu ook geschikt is voor reizigerstreinen. Deze nieuwe spoorlijn is de enige spoorlijn die buitendijks ligt. Een spoor die de zeedijk kruist is uniek in Nederland.
Op doordeweekse dagen in het laagseizoen rijdt de trein drie keer per dag naar de Eemshaven en in het hoogseizoen vier keer. De dienstregeling van de treinen sluiten aan op de dienstregeling van de boot naar Borkum. Dit bevordert het toerisme naar Borkum, maar omgekeerd is het nu ook aantrekkelijker voor toeristen op Borkum om een bezoekje aan de stad Groningen te brengen of aan een van de plaatsen aan de spoorlijn Eemshaven-Groningen. Werknemers van de bedrijven die gevestigd zijn in de Eemshaven kunnen nu ook met het openbaar vervoer van en naar hun werk reizen. De complete dienstregeling is te vinden op de website van Arriva.
Behalve de provincie Groningen is dit project mogelijk gemaakt door nog eens 11 partijen: het Rijk, AG EMS, ProRail, Arriva, Groningen Seaports, de gemeente Eemsmond, Stadt Borkum, Landkreis Leer, EDR/Land Niedersachsen, de Kamer van Koophandel Noord en Interreg IV-A/ EFRO.
Speciaal voor dit historische moment is een van de treinen bestickerd met afbeeldingen van de provincie Groningen en Borkum. De aankomst van de eerste trein op het nieuwe meest noordelijke station van Nederland werd feestelijk gevierd in Nederlands-Duitse sfeer. De Nederlandse en Duitse bestuurders sneden gezamenlijk een enorme taart aan met daarop de afbeelding van de speciale Groningen-Borkum-trein.
Het spoor tussen Roodeschool en Eemshaven is met drie kilometer verlengd en het al bestaande stuk spoor is aangepast, zodat het nu ook geschikt is voor reizigerstreinen. Deze nieuwe spoorlijn is de enige spoorlijn die buitendijks ligt. Een spoor die de zeedijk kruist is uniek in Nederland.
Op doordeweekse dagen in het laagseizoen rijdt de trein drie keer per dag naar de Eemshaven en in het hoogseizoen vier keer. De dienstregeling van de treinen sluiten aan op de dienstregeling van de boot naar Borkum. Dit bevordert het toerisme naar Borkum, maar omgekeerd is het nu ook aantrekkelijker voor toeristen op Borkum om een bezoekje aan de stad Groningen te brengen of aan een van de plaatsen aan de spoorlijn Eemshaven-Groningen. Werknemers van de bedrijven die gevestigd zijn in de Eemshaven kunnen nu ook met het openbaar vervoer van en naar hun werk reizen. De complete dienstregeling is te vinden op de website van Arriva.
Behalve de provincie Groningen is dit project mogelijk gemaakt door nog eens 11 partijen: het Rijk, AG EMS, ProRail, Arriva, Groningen Seaports, de gemeente Eemsmond, Stadt Borkum, Landkreis Leer, EDR/Land Niedersachsen, de Kamer van Koophandel Noord en Interreg IV-A/ EFRO.
Geen opmerkingen: