Nieuwe haltes en trambaan in Nieuwegein-Zuid en IJsselstein
Aangepaste haltes, langere trams, een vernieuwde trambaan: de provincie Utrecht gaat aan de slag met verbetering van het tramsysteem. In de zomer van 2020 wordt daarom gedurende drie maanden volop gewerkt aan het vernieuwen van de trambaan in Nieuwegein-Zuid en IJsselstein. Alle tramhaltes in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein worden bovendien geschikt gemaakt voor de komst van nieuwe trams. Belangstellenden zijn welkom op een van de drie informatiebijeenkomsten in maart.
Bij de vernieuwing van de trambaan in Nieuwegein-Zuid en IJsselstein is het uitgangspunt dat alle onderdelen die na ruim 30 jaar gebruik verouderd zijn, worden vervangen. Dit zodat de trambaan opnieuw klaar is voor de toekomst. Het vervangen van spoor en bovenleiding levert weinig nieuws op. De haltes gaan daarentegen wezenlijk veranderen.
Vanwege de komst van langere en lagere trams rijden er vanaf 2020 in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein na alle aanpassingen gekoppelde, zogenaamde ‘lagevloer’-trams met een lengte van 75 meter. Het gaat om hetzelfde type tram dat voor de Uithoflijn gaat rijden, alleen circa 9 meter langer. Om de haltes daarvoor geschikt te maken, moeten deze worden verlaagd en in de meeste gevallen verlengd.
Om dit werk mogelijk te maken, heeft de provincie Utrecht de voorbereidingen in gang gezet voor de noodzakelijke aanpassingen van de trambaan en alle tramhaltes. De voorlopige ontwerpen voor de nieuwe trambaan in Nieuwegein-Zuid en IJsselstein en van alle haltes in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein zijn inmiddels gereed. De volgende stap is het maken van een definitief ontwerp dat voor de zomer van 2018 gereed is. Het uitvoerende werk staat gepland voor de periode juni-augustus 2020. Omdat de tram dan niet rijdt, worden vervangende bussen ingezet. De provincie Utrecht kijkt nog naar mogelijkheden om de werkzaamheden sneller uit te laten voeren.
Bij de vernieuwing van de trambaan in Nieuwegein-Zuid en IJsselstein is het uitgangspunt dat alle onderdelen die na ruim 30 jaar gebruik verouderd zijn, worden vervangen. Dit zodat de trambaan opnieuw klaar is voor de toekomst. Het vervangen van spoor en bovenleiding levert weinig nieuws op. De haltes gaan daarentegen wezenlijk veranderen.
Vanwege de komst van langere en lagere trams rijden er vanaf 2020 in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein na alle aanpassingen gekoppelde, zogenaamde ‘lagevloer’-trams met een lengte van 75 meter. Het gaat om hetzelfde type tram dat voor de Uithoflijn gaat rijden, alleen circa 9 meter langer. Om de haltes daarvoor geschikt te maken, moeten deze worden verlaagd en in de meeste gevallen verlengd.
Om dit werk mogelijk te maken, heeft de provincie Utrecht de voorbereidingen in gang gezet voor de noodzakelijke aanpassingen van de trambaan en alle tramhaltes. De voorlopige ontwerpen voor de nieuwe trambaan in Nieuwegein-Zuid en IJsselstein en van alle haltes in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein zijn inmiddels gereed. De volgende stap is het maken van een definitief ontwerp dat voor de zomer van 2018 gereed is. Het uitvoerende werk staat gepland voor de periode juni-augustus 2020. Omdat de tram dan niet rijdt, worden vervangende bussen ingezet. De provincie Utrecht kijkt nog naar mogelijkheden om de werkzaamheden sneller uit te laten voeren.
Geen opmerkingen: