Omlopen in poortjesdoolhof Sloterdijk
NS informeert reizigers – helaas halfbakken – over een omslachtige omlooproute waarbij op station Amsterdam Sloterdijk de poortjes vermeden kunnen worden. Dit om te voorkomen dat er bij sommige overstapreizen extra geld wordt afgeschreven. Rover had liever gezien dat NS nu eindelijk het probleem in zijn systemen had opgelost en tot zolang de poortjes open had gezet.
De poortjes op Amsterdam Sloterdijk zijn zo geplaatst dat veel reizigers ze moeten passeren bij een overstap. Uit klachten bij Rover is gebleken dat hierbij soms extra geld wordt afgeschreven van de OV-chipkaart. Het gaat hierbij onder andere om reizigers tussen Den Haag en Alkmaar, die volgens het NS-systeem via Sloterdijk een “omweg” maken ondanks dat dit de snelste route is. Ook tussen Haarlem en Alkmaar zijn reizigers teveel geld kwijt als ze via Sloterdijk reizen en daar door de poortjes gaan.
NS worstelt al jaren met de prijsberekening op de OV-chipkaart als reizigers bij een overstap in hun NS-reis poortjes moeten passeren. Twee jaar geleden is een andere tekortkoming opgelost, maar daar kwam toen deze voor in de plaats. Rover vraagt NS dan ook al twee jaar om een oplossing, maar het bedrijf slaagt er tot nu toe niet in om zijn systemen foutloos in te regelen. Omdat het sluiten van de poortjes inmiddels wél is gelukt, ligt het probleem nu bij de reiziger.
Na kritiek van Rover heeft NS besloten het probleem op Sloterdijk voorlopig “op te lossen” door reizigers over poortvrije overstaproutes te informeren. Reizigers uit de richting Den Haag – Haarlem die op het laaggelegen spoor 8 uitstappen en naar perron 3/4 (richting Alkmaar) willen, moeten om de poortjes te vermijden twee trappen omhoog naar het hooggelegen perron 11/12, vervolgens over dat perron naar een andere trap lopen en dan twee verdiepingen afdalen naar perron 3/4. Wie vooraan de trein op spoor 8 uitstapt, moet eerst ook nog een stuk over dat perron lopen om zonder poortjes van dat perron omhoog te kunnen komen. Dit betekent een flink stuk omlopen, flink traplopen én mogelijk de aansluiting missen om geen extra kosten te hoeven maken. De posters die NS deze week heeft opgehangen geven gebrekkige informatie.
Reizigers die toch de poortjes passeren en hierbij extra geld kwijt zijn, kunnen dit bij NS terugvragen. Hierover worden reizigers echter niet op het station geïnformeerd. Rover heeft bij NS bezwaar gemaakt tegen de manier waarop NS systeemgebreken op de reizigers afwentelt. Wat Rover betreft moeten de poortjes op de overstaproutes in Sloterdijk weer open zolang een klantvriendelijke oplossing uitblijft. Binnenkort gaat Rover verder met NS in gesprek over deze kwestie.
De poortjes op Amsterdam Sloterdijk zijn zo geplaatst dat veel reizigers ze moeten passeren bij een overstap. Uit klachten bij Rover is gebleken dat hierbij soms extra geld wordt afgeschreven van de OV-chipkaart. Het gaat hierbij onder andere om reizigers tussen Den Haag en Alkmaar, die volgens het NS-systeem via Sloterdijk een “omweg” maken ondanks dat dit de snelste route is. Ook tussen Haarlem en Alkmaar zijn reizigers teveel geld kwijt als ze via Sloterdijk reizen en daar door de poortjes gaan.
NS worstelt al jaren met de prijsberekening op de OV-chipkaart als reizigers bij een overstap in hun NS-reis poortjes moeten passeren. Twee jaar geleden is een andere tekortkoming opgelost, maar daar kwam toen deze voor in de plaats. Rover vraagt NS dan ook al twee jaar om een oplossing, maar het bedrijf slaagt er tot nu toe niet in om zijn systemen foutloos in te regelen. Omdat het sluiten van de poortjes inmiddels wél is gelukt, ligt het probleem nu bij de reiziger.
Na kritiek van Rover heeft NS besloten het probleem op Sloterdijk voorlopig “op te lossen” door reizigers over poortvrije overstaproutes te informeren. Reizigers uit de richting Den Haag – Haarlem die op het laaggelegen spoor 8 uitstappen en naar perron 3/4 (richting Alkmaar) willen, moeten om de poortjes te vermijden twee trappen omhoog naar het hooggelegen perron 11/12, vervolgens over dat perron naar een andere trap lopen en dan twee verdiepingen afdalen naar perron 3/4. Wie vooraan de trein op spoor 8 uitstapt, moet eerst ook nog een stuk over dat perron lopen om zonder poortjes van dat perron omhoog te kunnen komen. Dit betekent een flink stuk omlopen, flink traplopen én mogelijk de aansluiting missen om geen extra kosten te hoeven maken. De posters die NS deze week heeft opgehangen geven gebrekkige informatie.
Reizigers die toch de poortjes passeren en hierbij extra geld kwijt zijn, kunnen dit bij NS terugvragen. Hierover worden reizigers echter niet op het station geïnformeerd. Rover heeft bij NS bezwaar gemaakt tegen de manier waarop NS systeemgebreken op de reizigers afwentelt. Wat Rover betreft moeten de poortjes op de overstaproutes in Sloterdijk weer open zolang een klantvriendelijke oplossing uitblijft. Binnenkort gaat Rover verder met NS in gesprek over deze kwestie.
Geen opmerkingen: