Nu ook treingebaren in app #gebarentaal
Sinds kort is smartphone-app van het Nederlands Gebarencentrum uitgebreid met treingebaren. Zo kunnen NS-medewerkers én medereizigers de juiste gebaren gebruiken om te communiceren met reizigers die doof of slechthorend zijn. In de app staan nu gebaren voor bijvoorbeeld reisinformatie en calamiteiten onderweg. Ook nodigt de app nu dus uit om eens spontaan een gebarengesprek aan te gaan.
NS Hoofdconducteur Els Quax is initiatiefnemer en drijvende kracht. Zij en haar collega’s van NS Toegankelijkheid sloegen de handen ineen met Nederlands Gebarencentrum. Deze smartphone- app bestaat al veel langer, maar een groot aantal spoorgebaren staat er dus sinds kort in.
Els Quax is een gedreven collega: “als hoofdconducteur kom ik zoveel mensen tegen die een andere vorm van communiceren hebben. Een conducteur kan in zijn communicatie het beste flexibel zijn naar al onze doelgroepen, dat schept het meeste vertrouwen”.
Els heeft zelf een avondcursus Nederlandse Gebaren Taal gevolgd. “Er ging een nieuwe wereld voor mij open. Ik werd hierin gesteund door NS omdat ik de gebarentaal zag als extra aanvulling om mijn werk beter te kunnen doen”.
NS Hoofdconducteur Els Quax is initiatiefnemer en drijvende kracht. Zij en haar collega’s van NS Toegankelijkheid sloegen de handen ineen met Nederlands Gebarencentrum. Deze smartphone- app bestaat al veel langer, maar een groot aantal spoorgebaren staat er dus sinds kort in.
Els Quax is een gedreven collega: “als hoofdconducteur kom ik zoveel mensen tegen die een andere vorm van communiceren hebben. Een conducteur kan in zijn communicatie het beste flexibel zijn naar al onze doelgroepen, dat schept het meeste vertrouwen”.
Els heeft zelf een avondcursus Nederlandse Gebaren Taal gevolgd. “Er ging een nieuwe wereld voor mij open. Ik werd hierin gesteund door NS omdat ik de gebarentaal zag als extra aanvulling om mijn werk beter te kunnen doen”.
Geen opmerkingen: