NS pleit voor behoud 10 perronsporen Amsterdam Centraal
Het aantal treinreizigers stijgt en het aantal inwoners van Amsterdam groeit. Daarnaast wil NS op meer trajecten een tienminutentrein gaan rijden. Daarom besluiten het ministerie van I&W, Vervoerregio Amsterdam en spoorpartijen, waaronder NS, over investeringen in stations Amsterdam Centraal en Amsterdam Zuid. Verschillende scenario’s worden bekeken.
Alle partijen zijn het er over eens dat het aantal sporen op station Amsterdam Zuid uitgebreid moet worden naar 6 sporen. Station Amsterdam Zuid gaat na de start van de Noord-Zuidlijn namelijk flink groeien. Ook Amsterdam Centraal moet verbouwd, zo worden de perrons verbreed voor het groeiende aantal reizigers. Al in 2012 hebben alle partijen een voorkeur uitgesproken voor 10 perronsporen op Amsterdam Centraal. Nu is het voorstel om kosten te besparen door terug te gaan naar 9 in plaats van 10 perronsporen op Amsterdam Centraal.
Dagelijks telt Amsterdam Centraal nu 180.000 in- en uitstappers. NS gaat ervan uit dat dit aantal de komende jaren zal groeien naar 267.000 per dag. De verwachting is dat het aantal treinreizigers tot 2040 stijgt met zo’n 45%. Terwijl een flinke reizigersgroei verwacht wordt, zal de capaciteit op Amsterdam Centraal afnemen.
Door te kiezen voor 9 in plaats van 10 sporen moeten reizigers wellicht vaker overstappen, kan een aantal sprinters niet meer doorrijden naar Amsterdam Centraal, maar moeten deze bijvoorbeeld eerder keren op Sloterdijk. Ook is het de vraag of er tijdens de verbouwing nog plaats op Amsterdam Centraal is voor internationale treinen als de Thalys, de Eurostar en de IC Brussel. Waarschijnlijk moeten de internationale treinen uitwijken naar Amsterdam Zuid zodat de binnenlandse treindiensten door kunnen gaan. Het is nu nog onduidelijk of hier dan ruimte voor is op Amsterdam Zuid.
Carola Belderbos
Woordvoerder Randstad
030 - 235 70 70
Twitter
Linkedin
Stuur een e-mail
Perspagina
Deel deze release
NS pleit voor behoud 10 perronsporen Amsterdam Centraal
Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn
Deel op: Google+
Bookmark and Share
Skip Twitter widget
Alle partijen zijn het er over eens dat het aantal sporen op station Amsterdam Zuid uitgebreid moet worden naar 6 sporen. Station Amsterdam Zuid gaat na de start van de Noord-Zuidlijn namelijk flink groeien. Ook Amsterdam Centraal moet verbouwd, zo worden de perrons verbreed voor het groeiende aantal reizigers. Al in 2012 hebben alle partijen een voorkeur uitgesproken voor 10 perronsporen op Amsterdam Centraal. Nu is het voorstel om kosten te besparen door terug te gaan naar 9 in plaats van 10 perronsporen op Amsterdam Centraal.
Dagelijks telt Amsterdam Centraal nu 180.000 in- en uitstappers. NS gaat ervan uit dat dit aantal de komende jaren zal groeien naar 267.000 per dag. De verwachting is dat het aantal treinreizigers tot 2040 stijgt met zo’n 45%. Terwijl een flinke reizigersgroei verwacht wordt, zal de capaciteit op Amsterdam Centraal afnemen.
Door te kiezen voor 9 in plaats van 10 sporen moeten reizigers wellicht vaker overstappen, kan een aantal sprinters niet meer doorrijden naar Amsterdam Centraal, maar moeten deze bijvoorbeeld eerder keren op Sloterdijk. Ook is het de vraag of er tijdens de verbouwing nog plaats op Amsterdam Centraal is voor internationale treinen als de Thalys, de Eurostar en de IC Brussel. Waarschijnlijk moeten de internationale treinen uitwijken naar Amsterdam Zuid zodat de binnenlandse treindiensten door kunnen gaan. Het is nu nog onduidelijk of hier dan ruimte voor is op Amsterdam Zuid.
Carola Belderbos
Woordvoerder Randstad
030 - 235 70 70
Stuur een e-mail
Perspagina
Deel deze release
NS pleit voor behoud 10 perronsporen Amsterdam Centraal
Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn
Deel op: Google+
Bookmark and Share
Skip Twitter widget
Geen opmerkingen: