Gebruikers regionaal OV opnieuw iets positiever
Het klantoordeel over het regionale OV is voor het zesde achtereenvolgende jaar gestegen. Tien jaar geleden gaven de reizigers gemiddeld nog een 7,0 voor bus, tram, metro, regionale trein en veerdienst, in 2017 is dat opgelopen naar ruim 7,6. Dat blijkt uit de onlangs bekendgemaakte jaarlijkse OV-Klantenbarometer van CROW-KpVV.
Na het traditioneel hoge oordeel voor de Friese Waddeneilanden en de Zuid-Hollandse en Zeeuwse veerdiensten is de beste score ditmaal weggelegd voor Waterland. De reizigers zijn hier met een 8,0 heel tevreden over de door EBS verzorgde busdiensten, waarin de R-netverbindingen met Amsterdam Centraal dominant zijn.
Hoog scoren ook de bussen in de Zaanstreek, rond Almere (uitgezonderd de stadsdienst), in de Gooi- en Vechtstreek en Arnhem met zijn trolleybussen. Bij de drie grote steden valt de verbetering van het oordeel voor de tram in Den Haag op. Hier zijn meer lagevloertrams gaan rijden. In Amsterdam is de bus het in de ogen van de reizigers beter gaan doen. De metro en de tram in Amsterdam zijn duidelijk achterblijvers in het klantoordeel. De best beoordeelde regionale treindiensten zijn Zutphen-Apeldoorn, de MerwedeLingeLijn, Zwolle-Emmen en Gouda-Alphen aan den Rijn, met een 7,8.
Bij de laatstgenoemde lijn betekende dat een forse verbetering, ongetwijfeld dankzij de frequentieverhoging en de nieuwe treinen van exploitant Abellio/NS. Hekkensluiters in het klantoordeel zijn ook twee regionale treindiensten: Zwolle-Enschede en de Maaslijn, met een 6,9 respectievelijk 7,0. Zitplaatskans is hier door relatief veel reizigers genoemd als belangrijk verbeterpunt. Landelijk gezien is verbetering van de informatie bij vertragingen nog steeds veruit het meest genoemde belangrijke verbeterpunt, al wordt het klantoordeel hierover wel steeds iets beter.
In 2017 was dit gemiddeld 5,9. Het gebruiksgemak van de OV-chipkaart is de afgelopen jaren een van de best beoordeelde aspecten van het OV in de vragenlijst geworden. Het gemiddelde klantoordeel steeg weer iets verder, naar een 8,2. De hoogst scorende aspecten in het regionaal OV zijn het gemak van in- en uitstappen (8,6) en de kans op een zitplaats (8,4). Dit zijn landelijke gemiddelden over de hele dag; de uitkomst kan daardoor vooral bij de zitplaatskans afwijken van wat reizigers in de spits meemaken op sommige buslijnen en regionale treindiensten.
Qua sfeer blijft het OV zuinig scoren, met een mager zesje. Reizigers vinden hun rit gemiddeld wel voldoende comfortabel en efficiënt, met een krappe 7. Het klantoordeel over sociale veiligheid ging weer iets verder omhoog en is nu gemiddeld 7,8. Over de prijs blijven reizigers in het OV het minst te spreken, met een duidelijke onvoldoende: 5,5. Meer details over de uitkomsten van de OV Klantenbarometer 2017 zijn hier te vinden. Het is de bedoeling dat het hoofdrailnet van NS vanaf volgend jaar gaat meedoen in de OV-Klantenbarometer. Dat komt de vergelijkbaarheid van de cijfers in het hele OV ten goede.
Na het traditioneel hoge oordeel voor de Friese Waddeneilanden en de Zuid-Hollandse en Zeeuwse veerdiensten is de beste score ditmaal weggelegd voor Waterland. De reizigers zijn hier met een 8,0 heel tevreden over de door EBS verzorgde busdiensten, waarin de R-netverbindingen met Amsterdam Centraal dominant zijn.
Hoog scoren ook de bussen in de Zaanstreek, rond Almere (uitgezonderd de stadsdienst), in de Gooi- en Vechtstreek en Arnhem met zijn trolleybussen. Bij de drie grote steden valt de verbetering van het oordeel voor de tram in Den Haag op. Hier zijn meer lagevloertrams gaan rijden. In Amsterdam is de bus het in de ogen van de reizigers beter gaan doen. De metro en de tram in Amsterdam zijn duidelijk achterblijvers in het klantoordeel. De best beoordeelde regionale treindiensten zijn Zutphen-Apeldoorn, de MerwedeLingeLijn, Zwolle-Emmen en Gouda-Alphen aan den Rijn, met een 7,8.
Bij de laatstgenoemde lijn betekende dat een forse verbetering, ongetwijfeld dankzij de frequentieverhoging en de nieuwe treinen van exploitant Abellio/NS. Hekkensluiters in het klantoordeel zijn ook twee regionale treindiensten: Zwolle-Enschede en de Maaslijn, met een 6,9 respectievelijk 7,0. Zitplaatskans is hier door relatief veel reizigers genoemd als belangrijk verbeterpunt. Landelijk gezien is verbetering van de informatie bij vertragingen nog steeds veruit het meest genoemde belangrijke verbeterpunt, al wordt het klantoordeel hierover wel steeds iets beter.
In 2017 was dit gemiddeld 5,9. Het gebruiksgemak van de OV-chipkaart is de afgelopen jaren een van de best beoordeelde aspecten van het OV in de vragenlijst geworden. Het gemiddelde klantoordeel steeg weer iets verder, naar een 8,2. De hoogst scorende aspecten in het regionaal OV zijn het gemak van in- en uitstappen (8,6) en de kans op een zitplaats (8,4). Dit zijn landelijke gemiddelden over de hele dag; de uitkomst kan daardoor vooral bij de zitplaatskans afwijken van wat reizigers in de spits meemaken op sommige buslijnen en regionale treindiensten.
Qua sfeer blijft het OV zuinig scoren, met een mager zesje. Reizigers vinden hun rit gemiddeld wel voldoende comfortabel en efficiënt, met een krappe 7. Het klantoordeel over sociale veiligheid ging weer iets verder omhoog en is nu gemiddeld 7,8. Over de prijs blijven reizigers in het OV het minst te spreken, met een duidelijke onvoldoende: 5,5. Meer details over de uitkomsten van de OV Klantenbarometer 2017 zijn hier te vinden. Het is de bedoeling dat het hoofdrailnet van NS vanaf volgend jaar gaat meedoen in de OV-Klantenbarometer. Dat komt de vergelijkbaarheid van de cijfers in het hele OV ten goede.
Geen opmerkingen: