Verbinding Breda - Antwerpen welkom, hogere tarieven niet
Reizigersorganisaties Rover en TreinTramBus zijn blij met de komst van de nieuwe treinverbinding tussen Antwerpen en Breda, maar zijn het niet eens met de prijsverhogingen die de verbinding voor veel reizigers meebrengt.
Reizigers hebben lang gewacht op de verbinding die vandaag van start is gegaan. De infrastructuur hiervoor ligt er al sinds 2007, maar nu alle technische problemen overwonnen lijken zijn, kunnen reizigers ook echt van deze route gebruik maken. De reizigersorganisaties zijn tevreden dat er naast de snelle en dure Thalys een verbinding tussen België en Nederland blijft bestaan, die eenvoudig en zonder reservering bruikbaar is.
De reizigersorganisaties kunnen zich vinden in het principe van verschillende prijzen voor rustige en drukke reisdagen. De uitwerking komt echter neer op een flinke prijsverhoging voor spontane reizigers. De Volkskrant berekende dat dit een prijsstijging tot 70% kan betekenen: een last minute weekendretour met de zogenoemde Beneluxtrein tussen Amsterdam en Brussel kost vanaf vandaag geen 55 euro, maar 94 euro. De goedkopere vroegboekkaartjes compenseren dit enigszins, maar de termijn om deze korting te krijgen is met 7 dagen veel te lang. Op tariefgebied is er dus nog werk aan de winkel.
Grote verliezer in de nieuwe opzet is Roosendaal. Voortaan rijdt er vanuit Roosendaal enkel nog een stoptrein naar Antwerpen, waarmee je 20 minuten langer onderweg bent. De reizigersorganisaties vragen dat de IC uit Brussel die nu enkele meters voor de grens in Essen eindigt zo snel als dat technisch mogelijk is wordt doorgetrokken naar Roosendaal.
Reizigers hebben lang gewacht op de verbinding die vandaag van start is gegaan. De infrastructuur hiervoor ligt er al sinds 2007, maar nu alle technische problemen overwonnen lijken zijn, kunnen reizigers ook echt van deze route gebruik maken. De reizigersorganisaties zijn tevreden dat er naast de snelle en dure Thalys een verbinding tussen België en Nederland blijft bestaan, die eenvoudig en zonder reservering bruikbaar is.
De reizigersorganisaties kunnen zich vinden in het principe van verschillende prijzen voor rustige en drukke reisdagen. De uitwerking komt echter neer op een flinke prijsverhoging voor spontane reizigers. De Volkskrant berekende dat dit een prijsstijging tot 70% kan betekenen: een last minute weekendretour met de zogenoemde Beneluxtrein tussen Amsterdam en Brussel kost vanaf vandaag geen 55 euro, maar 94 euro. De goedkopere vroegboekkaartjes compenseren dit enigszins, maar de termijn om deze korting te krijgen is met 7 dagen veel te lang. Op tariefgebied is er dus nog werk aan de winkel.
Grote verliezer in de nieuwe opzet is Roosendaal. Voortaan rijdt er vanuit Roosendaal enkel nog een stoptrein naar Antwerpen, waarmee je 20 minuten langer onderweg bent. De reizigersorganisaties vragen dat de IC uit Brussel die nu enkele meters voor de grens in Essen eindigt zo snel als dat technisch mogelijk is wordt doorgetrokken naar Roosendaal.
Geen opmerkingen: