Vanaf 2024 sneller reizen tussen Groningen en Bremen met Wunderline
De treinverbinding tussen Groningen en Bremen, de Wunderline, wordt in fasen verbeterd. Vanaf 2024 duurt de reis tussen Groningen en Bremen nog maar iets meer dan twee uur. Nu duurt de reis nog twee uur en drie kwartier. Een betere verbinding tussen Noord-Nederland en Noord-Duitsland moet de economische ontwikkeling en de leefbaarheid in de grensregio's verbeteren. Eind 2018 wordt de definitieve beslissing genomen.
De provincie Groningen werkt samen met Duitse en Nederlandse overheden, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, DB Netz en ProRail samen aan de verbetering van de treinverbinding tussen Groningen en Bremen. De komende jaren wordt er in het project gewerkt aan een kortere reistijd, meer comfort in de treinen en een betere toegankelijkheid van de stations. Daarnaast gaan er meer en snellere treinen rijden, waarbij ook wordt gekeken naar de inzet van milieuvriendelijke treinen.
De eerste reistijdwinst vindt plaats in 2024, tegelijk met het herstel van de Friesenbrücke. Deze brug werd eind 2015 aangevaren, waardoor er geen treinverkeer over mogelijk is. Voor het versnellen van de reistijd zijn verschillende maatregelen nodig, zoals het gedeeltelijk verdubbelen van het spoor, het aanpassen van perrons en het aanpassen van seinen. Een aantal jaren na 2024 rijdt er elke twee uur een trein die een half uur sneller is ten opzichte van de huidige verbinding. Bij deze eerste twee stappen moeten reizigers nog wel overstappen in Leer. Op de lange termijn komt er mogelijk een snelle, rechtstreekse trein tussen Groningen en Bremen. De komende tijd onderzoeken we welke maatregelen moeten nemen op het gebied van infrastructuur, comfort en toegankelijkheid.
De bestuurders van gemeenten, steden en Landkreisen langs het traject van de Wunderline komen dit voorjaar bij elkaar om te bespreken welke mogelijkheden de verbeterde verbinding tussen Groningen en Bremen kan bieden. Uit onderzoek blijkt dat er over de Duitse grens meer werkgelegenheid is dan in Nederland. Met een verbeterde verbinding tussen Groningen en Bremen wordt het makkelijker om kennis en personeel uit te wisselen. Bovendien is de verbinding goed voor het toerisme. Daarbij is het verbeteren van de aansluitingen op de bus en fiets- en parkeervoorzieningen van groot belang. Eind 2018 moet duidelijk zijn welke maatregelen er moeten worden genomen.
De provincie Groningen werkt samen met Duitse en Nederlandse overheden, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, DB Netz en ProRail samen aan de verbetering van de treinverbinding tussen Groningen en Bremen. De komende jaren wordt er in het project gewerkt aan een kortere reistijd, meer comfort in de treinen en een betere toegankelijkheid van de stations. Daarnaast gaan er meer en snellere treinen rijden, waarbij ook wordt gekeken naar de inzet van milieuvriendelijke treinen.
De eerste reistijdwinst vindt plaats in 2024, tegelijk met het herstel van de Friesenbrücke. Deze brug werd eind 2015 aangevaren, waardoor er geen treinverkeer over mogelijk is. Voor het versnellen van de reistijd zijn verschillende maatregelen nodig, zoals het gedeeltelijk verdubbelen van het spoor, het aanpassen van perrons en het aanpassen van seinen. Een aantal jaren na 2024 rijdt er elke twee uur een trein die een half uur sneller is ten opzichte van de huidige verbinding. Bij deze eerste twee stappen moeten reizigers nog wel overstappen in Leer. Op de lange termijn komt er mogelijk een snelle, rechtstreekse trein tussen Groningen en Bremen. De komende tijd onderzoeken we welke maatregelen moeten nemen op het gebied van infrastructuur, comfort en toegankelijkheid.
De bestuurders van gemeenten, steden en Landkreisen langs het traject van de Wunderline komen dit voorjaar bij elkaar om te bespreken welke mogelijkheden de verbeterde verbinding tussen Groningen en Bremen kan bieden. Uit onderzoek blijkt dat er over de Duitse grens meer werkgelegenheid is dan in Nederland. Met een verbeterde verbinding tussen Groningen en Bremen wordt het makkelijker om kennis en personeel uit te wisselen. Bovendien is de verbinding goed voor het toerisme. Daarbij is het verbeteren van de aansluitingen op de bus en fiets- en parkeervoorzieningen van groot belang. Eind 2018 moet duidelijk zijn welke maatregelen er moeten worden genomen.
Geen opmerkingen: