ProRail vervangt treinbeveiliging noordelijke Maaslijn
Tussen Venlo en Nijmegen is gestart met de vernieuwing van de treinbeveiliging. Het gaat om alle apparatuur en kabels en leidingen waarmee seinen, wissels en overwegen worden bediend.
Treinbeveiliging is één van de belangrijkste onderdelen van het spoor en zorgt ervoor dat treinen veilig van A naar B kunnen rijden. Het systeem detecteert treinen en zorgt dat seinen, wissels en overwegen in de juiste stand staan wanneer een trein passeert.
Het huidige systeem wordt al tientallen jaren toegepast en op een aantal locaties naderen kabels en seinen het einde van hun levensduur. Om onnodige storingen te voorkomen is het daarom tijd het systeem te vernieuwen. Het nieuwe systeem werkt niet meer via koperen leidingen, maar via glasvezel. Dit heeft als voordeel dat de aansturing plaatsvindt via een centrale computer waardoor we bij een storing sneller kunnen zien wat er aan de hand is.
In 2017 is ProRail gestart met de uitvoering van het Programma Vervanging Treinbeveiliging (PVT). Op een aantal trajecten, waaronder dus de noordelijke Maaslijn, worden alle kabels en leidingen én apparatuur langs de baan vernieuwd. Een complex en ingrijpend project. Pas als de nieuwe treinbeveiliging helemaal is aangelegd en uitgebreid getest, gaat de knop om en neemt de nieuwe treinbeveiliging het over van het huidige systeem.
Op de noordelijke Maaslijn werkt ProRail bij de vervanging van de treinbeveiliging samen met design & consultancybureau Arcadis en aannemer Dura Vermeer. Om veilig te kunnen werken zijn er overal langs het spoor houten hekken geplaatst. Deze zorgen ervoor dat de spoorwerkers niet per ongeluk op het spoor terecht kunnen komen terwijl ze aan het werk zijn. Maar een deel van het werk kan alleen maar worden uitgevoerd wanneer er geen treinen rijden.
Treinbeveiliging is één van de belangrijkste onderdelen van het spoor en zorgt ervoor dat treinen veilig van A naar B kunnen rijden. Het systeem detecteert treinen en zorgt dat seinen, wissels en overwegen in de juiste stand staan wanneer een trein passeert.
Het huidige systeem wordt al tientallen jaren toegepast en op een aantal locaties naderen kabels en seinen het einde van hun levensduur. Om onnodige storingen te voorkomen is het daarom tijd het systeem te vernieuwen. Het nieuwe systeem werkt niet meer via koperen leidingen, maar via glasvezel. Dit heeft als voordeel dat de aansturing plaatsvindt via een centrale computer waardoor we bij een storing sneller kunnen zien wat er aan de hand is.
In 2017 is ProRail gestart met de uitvoering van het Programma Vervanging Treinbeveiliging (PVT). Op een aantal trajecten, waaronder dus de noordelijke Maaslijn, worden alle kabels en leidingen én apparatuur langs de baan vernieuwd. Een complex en ingrijpend project. Pas als de nieuwe treinbeveiliging helemaal is aangelegd en uitgebreid getest, gaat de knop om en neemt de nieuwe treinbeveiliging het over van het huidige systeem.
Op de noordelijke Maaslijn werkt ProRail bij de vervanging van de treinbeveiliging samen met design & consultancybureau Arcadis en aannemer Dura Vermeer. Om veilig te kunnen werken zijn er overal langs het spoor houten hekken geplaatst. Deze zorgen ervoor dat de spoorwerkers niet per ongeluk op het spoor terecht kunnen komen terwijl ze aan het werk zijn. Maar een deel van het werk kan alleen maar worden uitgevoerd wanneer er geen treinen rijden.
Geen opmerkingen: