Groningen houdt één nachttrein vanuit Rotterdam op vrijdag
Tussen de Randstad, Drenthe en Groningen blijft op vrijdagnacht één nachttrein rijden. Dat hebben de provincies, gemeente Groningen en NS besloten. Sinds december 2015 loopt er een proef met twee nachttreinen: één van Groningen via Zwolle naar Amsterdam en één van Rotterdam via Zwolle naar Groningen. Op basis van de reizigersaantallen is besloten om voorlopig alleen de nachttrein van Rotterdam via Zwolle naar Groningen voort te zetten. De provincies en de gemeente Groningen leveren hier nog twee jaar een bijdrage aan. De nachttrein van Groningen naar Amsterdam blijft nog tot juni 2018 rijden.
De nachttreinen reden twee jaar op proef met een financiële bijdrage van de provincies Groningen en Drenthe en de gemeente Groningen. Na twee jaar is de proef geëvalueerd met de provincies Groningen en Drenthe, de gemeente Groningen en NS. Beide nachttreinen zijn jaarlijks door 2.000 reizigers gebruikt, waarbij de nachttreinen van Rotterdam naar Groningen voor een groot deel werden gebruikt om van de Randstad naar het Noorden te reizen. De trein van Groningen naar Amsterdam wordt vooral tussen Groningen en Assen gebruikt. Deze heeft een beperkte meerwaarde omdat er vrijdagnacht ook al een andere late trein naar Assen rijdt. Verder blijkt uit de evaluatie dat er een bijdrage van ongeveer 31.000 euro per jaar van de provincies en de gemeente Groningen nodig blijft om de nachttreinen te kunnen voortzetten.
Op vrijdagnacht rijden er twee nachttreinen tussen Groningen en de Randstad. De ene trein vertrekt om 0.25 uur vanaf station Groningen via Zwolle naar station Amsterdam Centraal. Deze komt om 2.39 uur aan op station Amsterdam Centraal en sluit aan op het nachtnet naar Schiphol en verder de Randstad in. De andere trein vertrekt om 0.05 uur van station Rotterdam en rijdt van Zwolle door naar Groningen. Daar komt de trein om 2.53 uur aan. Beide treinen stoppen tussen Zwolle en Groningen op alle tussengelegen stations, dus Meppel, Hoogeveen, Beilen, Assen, Haren en Groningen Europapark.
De nachttreinen reden twee jaar op proef met een financiële bijdrage van de provincies Groningen en Drenthe en de gemeente Groningen. Na twee jaar is de proef geëvalueerd met de provincies Groningen en Drenthe, de gemeente Groningen en NS. Beide nachttreinen zijn jaarlijks door 2.000 reizigers gebruikt, waarbij de nachttreinen van Rotterdam naar Groningen voor een groot deel werden gebruikt om van de Randstad naar het Noorden te reizen. De trein van Groningen naar Amsterdam wordt vooral tussen Groningen en Assen gebruikt. Deze heeft een beperkte meerwaarde omdat er vrijdagnacht ook al een andere late trein naar Assen rijdt. Verder blijkt uit de evaluatie dat er een bijdrage van ongeveer 31.000 euro per jaar van de provincies en de gemeente Groningen nodig blijft om de nachttreinen te kunnen voortzetten.
Op vrijdagnacht rijden er twee nachttreinen tussen Groningen en de Randstad. De ene trein vertrekt om 0.25 uur vanaf station Groningen via Zwolle naar station Amsterdam Centraal. Deze komt om 2.39 uur aan op station Amsterdam Centraal en sluit aan op het nachtnet naar Schiphol en verder de Randstad in. De andere trein vertrekt om 0.05 uur van station Rotterdam en rijdt van Zwolle door naar Groningen. Daar komt de trein om 2.53 uur aan. Beide treinen stoppen tussen Zwolle en Groningen op alle tussengelegen stations, dus Meppel, Hoogeveen, Beilen, Assen, Haren en Groningen Europapark.
Geen opmerkingen: