Zitplaatszoeker start op Arnhem - Den Bosch
Treinreizigers tussen Arnhem, Nijmegen en Den Bosch kunnen vanaf april als eerste gebruik maken van de NS zitplaatszoeker. Deze is eenvoudig te raadplegen via de NS reisplanner-app. De app toont naast het reisadvies ook welk rijtuig nog voldoende zitplaats heeft, aan de hand van de kleuren groen, geel of oranje. Zo helpt NS om een zitplaats te vinden en kunnen reizigers slim kiezen waar ze instappen.
De zitplaatskans in de spits is ongeveer 95 procent. De reisplanner laat nu al globaal zien welke treinen druk zijn en welke rustig. Op een beginstation zoals Arnhem, zitten er veel meer mensen achterin de trein. Bij aankomst in Den Bosch, is het juist druk voorin de trein.
Hoe werkt de zitplaatszoeker? In de trein en op het spoor zijn allerlei sensoren aangebracht die kunnen helpen om het aantal reizigers te bepalen. Voor het eerste traject maakt men gebruik van slimme sensoren die onder meer het gewicht per rijtuig meten, oorspronkelijk bedoeld om goederenvervoerders op basis van hun gewicht af te kunnen rekenen. Deze informatie kun je met slimme technologie ook gebruiken om te zien hoe druk of rustig bepaalde rijtuigen zijn.
Niet alle treintypen beschikken over dezelfde sensoren. Voor de landelijke invoering gaat NS ook gegevens van andere sensoren gebruiken. Zo meet het klimaatsysteem de CO2 om de temperatuur te regelen, wat ook gebruikt kan worden om het aantal aanwezige reizigers te meten. Al deze gegevens kunnen we combineren om de zitplaatszoeker betrouwbaar genoeg te maken voor landelijke invoering.
Downloads
mov
Animatie Zitplaatszoeker
pdf
Infographic Zitplaatszoeker
Zitplaatzoeker
Perspagina
Link module
Het originele idee opens in new window
De zitplaatskans in de spits is ongeveer 95 procent. De reisplanner laat nu al globaal zien welke treinen druk zijn en welke rustig. Op een beginstation zoals Arnhem, zitten er veel meer mensen achterin de trein. Bij aankomst in Den Bosch, is het juist druk voorin de trein.
Hoe werkt de zitplaatszoeker? In de trein en op het spoor zijn allerlei sensoren aangebracht die kunnen helpen om het aantal reizigers te bepalen. Voor het eerste traject maakt men gebruik van slimme sensoren die onder meer het gewicht per rijtuig meten, oorspronkelijk bedoeld om goederenvervoerders op basis van hun gewicht af te kunnen rekenen. Deze informatie kun je met slimme technologie ook gebruiken om te zien hoe druk of rustig bepaalde rijtuigen zijn.
Niet alle treintypen beschikken over dezelfde sensoren. Voor de landelijke invoering gaat NS ook gegevens van andere sensoren gebruiken. Zo meet het klimaatsysteem de CO2 om de temperatuur te regelen, wat ook gebruikt kan worden om het aantal aanwezige reizigers te meten. Al deze gegevens kunnen we combineren om de zitplaatszoeker betrouwbaar genoeg te maken voor landelijke invoering.
Downloads
mov
Animatie Zitplaatszoeker
pdf
Infographic Zitplaatszoeker
Zitplaatzoeker
Perspagina
Link module
Het originele idee opens in new window
Geen opmerkingen: